Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Unusual Ways to Spend a Holiday / Niezwykłe sposoby spędzania wakacji

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, II.2, II.3, II.5, III.1, III.2, III.4, IV.2, V.1, V.2, V.5, V.6, VII.5, VII.5

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu planowania i spędzania wakacji w nietypowy sposób.

  2. Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat atrakcyjności aktywności opisanych w tekście oraz zasadności szczegółowego planowania podróży.

  3. Uczeń potrafi napisać artykuł do szkolnej gazetki zachęcający do niestandardowego spędzania wakacji.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat organizowania wakacji i sposobów na ich spędzenie.

  2. Uczeń kształtuje świadomość własnych możliwości w zakresie organizowania wakacji.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie z sekcji Przeczytaj i zadaje uczniom pytania:

  • What do you usually do on holiday?

  • Have you ever been to a summer festival?

  • What was it like?

  • Would you like to go to a summer festival? Why/why not?

    Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy. Jeśli któryś z uczniów odwiedził kiedyś jeden z festiwali wymienionych w ćwiczeniu, dzieli się wrażeniami z klasą.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o sprawne przeczytanie tekstu How to Spend Your Holidays Differently This Year i wybranie odpowiednich akapitów tekstu dla każdego z pytań w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają i uzasadniają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst How to Spend Your Holidays Differently This Year i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Odpowiadają na pytanie: Has the text convinced you to staycation? Why? Why not?

  3. Uczniowie pracują w parach lub małych grupach i rozmawiają na tematy z Exercise 4 (Przeczytaj):

  • Which alternative way to spend holidays appeals to you the most? Why?

  • Do you like trying new activities during your holiday? Why? Why not?

  • What is the most unusual thing you’ve ever done on holiday?

    Po zakończeniu rozmów uczniowie porównują opinie na forum klasy.

  1. Nauczyciel przypomina uczniom zasadę Zero Conditional i prosi o wykonanie Exercise 56 (Przeczytaj).

  2. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 1 (Mapa pojęć).

  3. Uczniowie analizują mapę pojęć związanych z planowaniem wakacji i uzupełniają ją o dodatkowo podane pojęcia z Exercise 2 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Mapa pojęć). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie słuchają nagrań powiązanych z mapą pojęć i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 4 (Mapa pojęć).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w małych grupach odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Mapa pojęć): 

  • What criteria do you take into account when you choose your holiday destinations?

  • Do you like travelling to new places or do you prefer going to the ones you know well? Why?

  • Do you plan your holiday in detail or are you more spontaneous? Why?

    Dzielą się opiniami na forum klasy, a po zakończeniu rozmów relacjonują wypowiedzi kolegów/koleżanek.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 9 (Sprawdź się): You have recently had a discussion with your classmates about different ways of spending summer holidays. Write an email to a friend in which you will:

  • suggest two alternative ways to spend summer holidays and why they can be fun;

  • write what can be done if don't have enough money to go on holiday where you'd like to go;

  • list safety measures one should take when going on holiday;

  • exaplain what should be taken into account when planning holidays.

Your email should have 100–150 words.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie tworzą plan wymarzonej podróży wakacyjnej, wykorzystując słownictwo z mapy pojęć (minimum 80 wyrazów). Na kolejnej lekcji wybrani uczniowie prezentują prace na forum klasy.