Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Źródła prawa, hierarchia aktów prawnych oraz akty prawne obowiązujące w RP będące i niebędące źródłami prawa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane);
5) wymienia obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej akty prawne niebędące źródłami prawa i wyjaśnia ich specyfikę.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest system prawny;
charakteryzuje cechy systemu prawnego;
dokonuje rozróżnienia rodzajów prawa;
opisuje, czym są źródła prawa;
analizuje hierarchię aktów prawnych (źródeł prawa).
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co rozumiecie pod pojęciem źródeł prawa i systemu prawnego?
Czy jesteście w stanie wskazać konkretne rodzaje prawa?
Jak według was wygląda hierarchia źródeł prawa (aktów prawnych) w RP?
2. Zebrane odpowiedzi zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest system prawny;
jakie cechy charakteryzują system prawny;
jakie istnieją rodzaje prawa;
czym są źródła prawa;
jaka jest hierarchia aktów prawnych w RP.
2. Przeprowadzenie dyskusji na temat znaczenia zasad moralnych (prawa naturalnego) dla stanowienia prawa.
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
systemu prawnego i jego cech;
rodzajów prawa;
źródeł prawa;
hierarchii aktów prawnych (źródeł prawa).
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie gry interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny, prawo.sejm.gov.pl.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r., Kodeks postępowania karnego, prawo.sejm.gov.pl.
Uchwała nr XXXIV/76/13 Rady Gminy Jodłowa z dnia 29 listopada 2013 r., edziennik.rzeszow.uw.gov.pl
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o źródłach prawa, hierarchii aktów prawnych oraz aktach prawnych obowiązujących w RP będących i niebędące źródłami prawa.