Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Źródła prawa, hierarchia aktów prawnych oraz akty prawne obowiązujące w RP będące i niebędące źródłami prawa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) przedstawia źródła prawa w Rzeczypospolitej Polskiej – wykazuje szczególną moc konstytucji; przedstawia procedurę ustawodawczą.

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane);

5) wymienia obowiązujące w Rzeczypospolitej Polskiej akty prawne niebędące źródłami prawa i wyjaśnia ich specyfikę.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym jest system prawny;

  • charakteryzuje cechy systemu prawnego;

  • dokonuje rozróżnienia rodzajów prawa;

  • opisuje, czym są źródła prawa;

  • analizuje hierarchię aktów prawnych (źródeł prawa).

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Co rozumiecie pod pojęciem źródeł prawa i systemu prawnego?

  • Czy jesteście w stanie wskazać konkretne rodzaje prawa?

  • Jak według was wygląda hierarchia źródeł prawa (aktów prawnych) w RP?

2. Zebrane odpowiedzi zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.

3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:

  • czym jest system prawny;

  • jakie cechy charakteryzują system prawny;

  • jakie istnieją rodzaje prawa;

  • czym są źródła prawa;

  • jaka jest hierarchia aktów prawnych w RP.

2. Przeprowadzenie dyskusji na temat znaczenia zasad moralnych (prawa naturalnego) dla stanowienia prawa.

3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:

  • systemu prawnego i jego cech;

  • rodzajów prawa;

  • źródeł prawa;

  • hierarchii aktów prawnych (źródeł prawa).

Faza podsumowująca

1. Rozwiązanie gry interaktywnej.

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” (1–8).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., Kodeks cywilny, prawo.sejm.gov.pl.

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r., Kodeks postępowania karnego, prawo.sejm.gov.pl.

Uchwała nr XXXIV/76/13 Rady Gminy Jodłowa z dnia 29 listopada 2013 r., edziennik.rzeszow.uw.gov.pl

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o źródłach prawa, hierarchii aktów prawnych oraz aktach prawnych obowiązujących w RP będących i niebędące źródłami prawa.