Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Landmarks in New York City / Symbole Nowego Jorku

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, I.5, I.8, II.2, II.4, III.4, V.1, V.3, V.4, V.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z charakterystycznymi obiektami Nowego Jorku.

  2. Uczeń potrafi wskazać i zarekomendować w skierowanym do kolegi/koleżanki e‑mailu najciekawsze, warte odwiedzenia miejsca w Nowym Jorku.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat charakterystycznych obiektów Nowego Jorku.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat miejsc w Nowym Jorku wartych odwiedzenia.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z filmem, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające Nowy Jork i pyta: What comes to your mind when you hear the name New York? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu My Trip to New York City i wyszukanie w nim słynnych obiektów, które widziała Sara. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst My Trip to New York City i wykonują Exercise 23 (Przeczytaj). Opcjonalnie: Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.

  4. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film).

  5. Uczniowie oglądają film, a następnie wykonują Exercise 2–5 (Film). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  6. Uczniowie ponownie oglądają film i wypisują kluczowe słownictwo związane z wymienionymi w filmie miejscami. Następnie w parach, wykorzystując wypisane wyrażenia, odtwarzają informacje dotyczącego każdego zaprezentowanego miejsca.

  7. Uczniowie odpowiadają pisemnie na pytanie w Exercise 6 (Film). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie chętne osoby relacjonują na forum klasy informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

W ramach Exercise 7 (Sprawdź się) uczniowie przygotowują w parach trasę wycieczki po Nowym Jorku. Przedstawiają plan zwiedzania na forum klasy, uzasadniając wybór miejsc.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend is going to New York City, which you visited last summer. Write an email to her, in which you:

  • give her some interesting facts about the city;

  • suggest visiting some landmarks;

  • ask her to buy a souvenir for you.

Sign your name as XYZ.

Your answer should be between 50–120 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują jedno–dwa pytania do każdego fragmentu filmu z e‑materiału, wykorzystując słownictwo z filmu. Alternatywnie: Uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł oraz dziesięć definicji.