Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Informatyka

Temat: Miksowanie muzyki

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, na czym polega miksowanie muzyki.

  • Opiszesz elementy składowe stołu mikserskiego i ich funkcje.

  • Określisz, w jaki sposób należy przygotować się do wykonania miksu.

  • Zmiksujesz muzykę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie do miksowania muzyki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat znaczenia miksowania dla tworzenia muzyki współczesnej – rozpoznaje wiedzę i uczniów.

  2. Nauczyciel wprowadza rozróżnienie utworów, dla których miksowanie jest sposobem ma uzyskanie optymalnej jakości połączonych ścieżek dźwiękowych, a tymi, gdzie etap miksowania łączy się z poszukiwaniem zupełnie nowego wyrazu artystycznego (remiksy).
    Wskazuje również przykłady współczesnych utworów muzycznych, w których miksowanie jest kluczowe dla osiągnięcia efektu artystycznego. Uczniowie przedstawiają własne propozycje - przykłady takich utworów.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.

  2. Prowadzący zajęcia wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi wybraną osobę o omówienie celów i etapów procesu miksowania oraz wykorzystywanych narzędzi i uzupełnia wypowiedź.

  3. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Film edukacyjny I”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują efekty pracy, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  4. Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Film edukacyjny II” (w tym z przykładem sesji nagraniowej) i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby przedstawiają efekty pracy, a nauczyciel komentuje.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na tablicy zadań, jakie stawiają sobie realizatorzy dźwięku na rożnych etapach miksowania muzyki.

  6. Prowadzący zajęcia inicjuje dyskusję na temat znaczenia technik komputerowych w miksowaniu dźwięku i tworzeniu muzyki współczesnej.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wyszczególnienie funkcji, jakie spełnia miksowanie w procesie realizacji nagrań muzycznych. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje.

  2. Prowadzący lekcję prosi wybranego ucznia o wypowiedź na temat: Jakie znaczenie ma ustalanie głośności i proporcji w miksowaniu muzyki? Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź. Nauczyciel podsumowuje.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  • Senior M., Sekrety profesjonalnego brzmienia w małym studiu, Gliwice 2014.

  • Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2021.

  • Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Miksowanie muzyki”.