Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Informatyka
Temat: Miksowanie muzyki
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega miksowanie muzyki.
Opiszesz elementy składowe stołu mikserskiego i ich funkcje.
Określisz, w jaki sposób należy przygotować się do wykonania miksu.
Zmiksujesz muzykę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie do miksowania muzyki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat znaczenia miksowania dla tworzenia muzyki współczesnej – rozpoznaje wiedzę i uczniów.
Nauczyciel wprowadza rozróżnienie utworów, dla których miksowanie jest sposobem ma uzyskanie optymalnej jakości połączonych ścieżek dźwiękowych, a tymi, gdzie etap miksowania łączy się z poszukiwaniem zupełnie nowego wyrazu artystycznego (remiksy).
Wskazuje również przykłady współczesnych utworów muzycznych, w których miksowanie jest kluczowe dla osiągnięcia efektu artystycznego. Uczniowie przedstawiają własne propozycje - przykłady takich utworów.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy.
Prowadzący zajęcia wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi wybraną osobę o omówienie celów i etapów procesu miksowania oraz wykorzystywanych narzędzi i uzupełnia wypowiedź.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Film edukacyjny I”, następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują efekty pracy, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie zapoznają się z materiałem sekcji „Film edukacyjny II” (w tym z przykładem sesji nagraniowej) i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby przedstawiają efekty pracy, a nauczyciel komentuje.
Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie na tablicy zadań, jakie stawiają sobie realizatorzy dźwięku na rożnych etapach miksowania muzyki.
Prowadzący zajęcia inicjuje dyskusję na temat znaczenia technik komputerowych w miksowaniu dźwięku i tworzeniu muzyki współczesnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wyszczególnienie funkcji, jakie spełnia miksowanie w procesie realizacji nagrań muzycznych. Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, a nauczyciel komentuje.
Prowadzący lekcję prosi wybranego ucznia o wypowiedź na temat: Jakie znaczenie ma ustalanie głośności i proporcji w miksowaniu muzyki? Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź. Nauczyciel podsumowuje.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Senior M., Sekrety profesjonalnego brzmienia w małym studiu, Gliwice 2014.
Małgorzata Przedpełska‑Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2021.
Krzysztof Sztekmiler, Podstawy nagłośnienia i realizacji nagrań, Warszawa 2021.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Miksowanie muzyki”.