Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Samouczek: Archetypy w Przypowieści o synu marnotrawnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia znaczenie pojęcia archetyp,
wskazuje i omawia archetypy pojawiające się w Przypowieści o synu marnotrawnym,
rozpoznaje przykłady innych archetypów występujących w naszej kulturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Samouczek: Archetypy w Przypowieści o synu marnotrawnym”. prosi, by uczniowie przypomnieli sobie przypowieść (zamieszczoną w bloku tekstowym).
Przekład intersemiotyczny. Zainteresowani uczniowie przygotowują przykład dzieł sztuki, które korespondują z Przypowieścią o synu marnotrawnym, wraz z uzasadnieniem. W swojej wypowiedzi powinni zwrócić uwagę na elementy przekładu intertekstualnego oraz zastosować aparat pojęciowy właściwy omawianiu tekstu literackiego oraz plastycznego.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: prosi uczniów o krótkie streszczenie przypowieści. Następnie osoby, które przygotowały się w domu, prezentują dzieła sztuki związane z toposem syna marnotrawnego. Pozostali uczestnicy zajęć dzielą się swoimi wrażeniami na temat obejrzanych artefaktów.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla wykład eksperta. Prosi, by uczniowie, pracując w parach, wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące tej sekcji. Później wskazane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
Pracę z sekcją „Sprawdź się” uczniowie wykonują samodzielnie. Nauczyciel decyduje, które polecenia i ćwiczenia powinni wykonać w czasie lekcji. Po upływie wyznaczonego czasu wskazane osoby prezentują odpowiedzi. Pozostali uczniowie mogą je przedyskutować, a nauczyciel udziela wszystkim informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Przypomnij sobie inne przypowieści biblijne. Wybierz jedną i poszukaj nawiązujących do niej tekstów kultury.
Materiały pomocnicze:
Słownik terminów literackich, Warszawa 1995.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Film” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.