Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Dorota Giżyńska
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Winter Olympic Sports for Everyone / Zimowe igrzyska olimpijskie dla wszystkich?
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, I.14, II.2, II.4, III.1, III.4, V.1, V.5, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu sportów zimowych.
Uczeń opisuje sprzęt potrzebny do uprawiania wybranych sportów zimowych.
Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail na temat swojego ulubionego sportu zimowego.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę związaną z igrzyskami olimpijskimi i paraolimpijskimi.
Uczeń kształtuje postawę akceptacji i szacunku dla osób z niepełnosprawnościami.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie „Can you recognise this sport?” (Przeczytaj) i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie. Dodatkowo pyta uczniów: Can you list other Winter Olympic Games sports? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą ilustracje z nazwami sportów zimowych w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o sprawne przeczytanie tekstu Two Kinds of Games (Przeczytaj). Następnie uczniowie wybierają odpowiednie streszczenie tekstu w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie ponownie czytają tekst Winter Paralympic Games i korzystając ze słownika, wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy. Następnie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiedni fragment tekstu.
Uczniowie w parach uzupełniają Exercise 3 i 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie „How much do you know about winter sports?” (Gra edukacyjna). Prosi, żeby uczniowie odpowiedzieli na to pytanie w parach, wcześniej tworząc własne zdania z wykorzystaniem słownictwa z sekcji Przeczytaj. Nauczyciel zachęca uczniów, aby wykorzystując zwroty z Exercise 3 (Przeczytaj), przygotowali również zdania dotyczące podobieństw i różnic między sportami olimpijskimi i paraolimpijskimi.
Uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają Exercise 1 (Gra edukacyjna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy quiz (Gra edukacyjna), a klasa wspólnie odpowiada na pytania. Następnie uczniowie, pracując samodzielnie na urządzeniach mobilnych, łączą wyrażenia z nazwami sportów w Exercise 2 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Gra edukacyjna). Wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie podchodzą do tablicy i zaznaczają prawidłowe odpowiedzi.
Pracując w parach na urządzeniach mobilnych, uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach lub niewielkich grupach, rozmawiają i odpowiadają na pytania:
Which winter sport would you like to try? Why?
What equipment would you need to do it?
Is it more difficult for people with disabilities to do sports? Why/why not?
Chętni lub reprezentanci grup relacjonują na forum klasy odpowiedzi koleżanek/kolegów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your English friend wants to know what winter sports you like. In your email:
write what winter sport you do;
write what equipment do you need to do this sport;
describe what winter sport you would like to try and why.
Your reply should be between 50 and 120 words.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł, w której uwzględniają słownictwo z gry edukacyjnej. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami w parach i je rozwiązują.