Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Arts & Crafts: Scrapbooking / Rękodzieło artystyczne: scrapbooking
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.9, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu rękodzieła artystycznego oraz nazw materiałów, które można wykorzystać w scrapbookingu.
Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym opisuje wykonaną własnoręcznie kartkę urodzinową oraz informuje o użytych materiałach.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat rękodzieła artystycznego oraz nazw materiałów, które można wykorzystać w scrapbookingu.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat rękodzieła artystycznego.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/filmem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
Do you make birthday cards for your parents, grandparents and friends?
Did you do this when you were small?
Did you like it?
Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel pyta uczniów: What would you like to learn about scrapbooking? Uczniowie zadają pytania na forum klasy.
Uczniowie czytają tekst. Korzystając ze słownika lub z pomocy nauczyciela, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo, a następnie wybierają właściwe pytania w Exercise 2 (Przeczytaj).
Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie wyszukują w tekście kluczowe wyrazy lub kolokacje niezbędne do streszczenia każdego fragmentu tekstu. Następnie, wykorzystując te wyrażenia, podają najważniejsze informacje zawarte w tekście.
Uczniowie wykonują Exercise 4 i 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Uczniowie mogą ćwiczyć w parach prawidłowe zapisywanie i literowanie trudniejszych wyrazów. Jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie wyrazu. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2–4 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Film). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie lub w ramach zadania dodatkowego: Uczniowie w parach bądź trzyosobowych grupach przygotowują koncepcję kartki dla nauczyciela na koniec roku. Omawiają stronę wizualną kartki oraz materiały, które wykorzystają. Pomysły przedstawiają na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się) i ustnie odpowiadają na pytanie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You made a birthday card for your best friend’s birthday. In your email to an English friend:
describe the birthday card;
write about the arts and crafts supplies you used;
inform what your friend’s reaction to the card was.
Your answer should be between 50 and 120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie słownictwa zawartego w filmie, uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł. Do każdego hasła piszą odpowiednią definicję.