Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Arts & Crafts: Scrapbooking / Rękodzieło artystyczne: scrapbooking

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, I.9, II.2, II.5, III.1, III.4, III.5, V.1, V.2, V.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu rękodzieła artystycznego oraz nazw materiałów, które można wykorzystać w scrapbookingu.

  2. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym opisuje wykonaną własnoręcznie kartkę urodzinową oraz informuje o użytych materiałach.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat rękodzieła artystycznego oraz nazw materiałów, które można wykorzystać w scrapbookingu.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat rękodzieła artystycznego.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/filmem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • Do you make birthday cards for your parents, grandparents and friends?

  • Did you do this when you were small?

  • Did you like it?

Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What would you like to learn about scrapbooking? Uczniowie zadają pytania na forum klasy.

  2. Uczniowie czytają tekst. Korzystając ze słownika lub z pomocy nauczyciela, wyjaśniają niezrozumiałe słownictwo, a następnie wybierają właściwe pytania w Exercise 2 (Przeczytaj).

  3. Uczniowie ponownie czytają tekst i samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie wyszukują w tekście kluczowe wyrazy lub kolokacje niezbędne do streszczenia każdego fragmentu tekstu. Następnie, wykorzystując te wyrażenia, podają najważniejsze informacje zawarte w tekście.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy. Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę. Uczniowie mogą ćwiczyć w parach prawidłowe zapisywanie i literowanie trudniejszych wyrazów. Jeden uczeń literuje dane słowo, a zadaniem drugiego jest poprawne zapisanie wyrazu. Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  7. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2–4 (Film). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 5 (Film). Chętne osoby odczytują prace na forum klasy. Alternatywnie lub w ramach zadania dodatkowego: Uczniowie w parach bądź trzyosobowych grupach przygotowują koncepcję kartki dla nauczyciela na koniec roku. Omawiają stronę wizualną kartki oraz materiały, które wykorzystają. Pomysły przedstawiają na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują w parach Exercise 7 (Sprawdź się) i ustnie odpowiadają na pytanie.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You made a birthday card for your best friend’s birthday. In your email to an English friend:

  • describe the birthday card;

  • write about the arts and crafts supplies you used;

  • inform what your friend’s reaction to the card was.

Your answer should be between 50 and 120 words.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie słownictwa zawartego w filmie, uczniowie przygotowują krzyżówkę na dziesięć haseł. Do każdego hasła piszą odpowiednią definicję.