Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Twoja odpowiedź na pytanie o rację dostateczną Leibniza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega zasada racji dostatecznej w odniesieniu do logiki i metafizyki.
Przeanalizujesz metafizyczne poglądy Leibniza w tekście źródłowym.
Powiążesz główne idee metafizyki Leibniza – monadologię oraz harmonię przedustawną – z pytaniem o rację dostateczną.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega zasada racji dostatecznej w odniesieniu do logiki i metafizyki;
analizuje metafizyczne poglądy Leibniza w tekście źródłowym;
wiąże główne idee metafizyki Leibniza – monadologię oraz harmonię przedustawną – z pytaniem o rację dostateczną.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
esej filozoficzny;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Jak racjonalnie uzasadnić istnienie bytu?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające, prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Jeżeli zaś uczestnicy zajęć zaznajomili się wcześniej z tekstem, prosi, aby w parach wynotowali minimum trzy najważniejsze, ich zdaniem, kwestie poruszone w e‑materiale. Następnie pary łączą się w grupy czteroosobowe i, dyskutując, wybierają wspólnie najważniejszy wątek. Na koniec każda z grup na forum przedstawia i argumentuje swój wybór.
Praca z multimedium. Uczniowie uruchamiają na tabletach lub komputerach materiał z sekcji „Mapa myśli”, a następnie odczytują polecenie: Zapisz w formie notatki zwięzłą odpowiedź na pytanie, dlaczego istnieje raczej coś niż nic zgodną z poglądami Leibniza. Pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie mapy myśli wspólnie sformułowali dowody, które uzasadniają odpowiedź Leibniza. Praca wspólna zespołu klasowego.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary. Następnie zapoznają się z tekstem źródłowym zamieszczonym w zakładce „Sprawdź się” i wspólnie wykonują ćwiczenia nr 4–7. Wybrane pary prezentują rozwiązania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia nr 1, 2 i 3 z zakładki „Sprawdź się”. Uczniowie wspólnie wykonują zadania.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Dlaczego istnieje raczej coś niż nic? Napisz esej, w którym wyrazisz swoje zdanie na ten temat, odnosząc się do znanych ci stanowisk filozoficznych.
Materiały pomocnicze:
Słownik‑przewodnik filozoficzny. Osoby, problemy, terminy, oprac. zbiorowe, Lublin 2012.
Henel Ł., Lekcja filozofii. Od Sokratesa do Heideggera..., Kraków 2009.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Mapa myśli” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.