Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Migracje ludności – pojęcia, przyczyny, skutki

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna.

4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej

(przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej,

krajowej i globalnej.

Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce

5. Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.

7. Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej,

krajowej i globalnej.

III. Kształtowanie postaw.

3. Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.

7. Kształtowanie więzi emocjonalnych z najbliższym otoczeniem, regionem oraz krajem ojczystym.

Treści nauczania

VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze:

rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie

narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.

Uczeń:

6) charakteryzuje główne kierunki i przyczyny migracji ludności na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • poznaje pojęcie migracji,

  • identyfikuje przyczyny i skutki migracji,

  • analizuje formy migracji,

  • analizuje mapy migracji.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca w parach/grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablet, arkusze papieru A2/A3, pisaki, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

  • Ekonomiczno‑społeczne aspekty migracji. Wybrane problemy, 2017, Wyd. EXANTE Wrocław

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.

  • Przedstawienie przez nauczyciela celów lekcji.

  • Wprowadzenie w temat lekcji – pogadanka na temat przyczyn i skutków migracji ludności we współczesnym świecie.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel poleca przeczytanie tekstu e‑materiału.

  • Pogadanka dotycząca wymienionych w e‑materiale typów migracji, rozszerzająca zakres podanych informacji - w trakcie pogadanki uczniowie zachęceni przez nauczyciela podają konkretne przykłady ilustrujące określone typy migracji i wywołujące je czynniki.

  • Omówienie przez nauczyciela zasad przeprowadzania analizy SWOT.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania - zadaniem uczniów jest przeprowadzenie analizy SWOT procesów migracji zewnętrznej.

  • Kilkuminutowa dyskusja w grupach (burza mózgów). W jej trakcie poszczególne grupy zestawiają mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia związane z migracją zewnętrzną – zarówno dla państwa, z którego ludzie emigrują, jak i dla kraju przyjmującego imigrantów.

  • Prezentacja przy tablicy plansz z poszczególnymi elementami analizy SWOT przygotowanych przez poszczególne grupy uczniów. Po zakończeniu wszystkich prezentacji następuje dyskusja z udziałem wszystkich uczniów, którą moderuje nauczyciel.

  • Prezentacja grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienie wątpliwości i usystematyzowanie dotychczasowej wiedzy.

  • Podsumowanie rezultatów pracy uczniów przez nauczyciela.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i prezentacji analizy SWOT.

  • Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celu zajęć.

Praca domowa

  • Dokończ ćwiczenia zawarte w e‑materiale.

  • Zapoznaj się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Zredaguj pracę pisemną, której tematem będą główne motywy i kierunki migracji mieszkańców Polski w XX i XXI w. Wyodrębnij poszczególne jej etapy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana przez ucznia do samodzielnego przygotowania do lekcji oraz w trakcie zajęć z przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, podejmujących zagadnienia różnych aspektów życia społecznego.