Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Zmiany liczby ludności w polskich miastach na przestrzeni lat.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy,
klasa III

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy:

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia dynamikę zmian liczby ludności w wybranych miastach w Polsce;

  • wyjaśnia, co decyduje o zmianie liczby ludności w poszczególnych miastach naszego kraju.

Strategie nauczania: konstruktywizm, konektywizm

Metody nauczania: rozmowa kierowana, dyskusja, metody operatywne (analiza bloku tekstowego e‑materiału, danych statystycznych, symulacji interaktywnej), mapa mentalna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca grupowa, praca zbiorowa na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, atlasy, mapa fizyczna Polski, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze:

Domański R. – Geografia ekonomiczna, PWN Warszawa – Poznań 1978 (od s. 346:  Urbanizacja w Polsce).

Kiełczewska–Zaleska M. – Geografia osadnictwa, PWN Warszawa 1977.

Musiał‑Malago M. – Wybrane aspekty kurczenia się miast w Polsce, Studia Miejskie tom 29, 2018, s. 61‑75.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Rozmowa kierowana na temat warunków życia w dużych miastach: czy liczba ludności w miastach w Polsce rośnie, czy maleje? Dlaczego?

  • Przypomnienie etapów urbanizacji.

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Dyskusja kierowana – od czego zależą zmiany liczby ludności w miastach Polski (wykorzystanie bloku tekstowego e‑materiału); nawiązanie do fazy wprowadzającej lekcji (do tego, o czym powiedzieli uczniowie).

  • Uczniowie wskazują na mapie Polski największe miasta, nawiązują do gęstości zaludnienia regionów, w których te miasta występują.

  • Analiza tabel statystycznych zawartych w bloku tekstowym e‑materiału – uczniowie wyciągają ogólne wnioski dotyczące zmian liczby ludności w polskich miastach; nawiązują do odpowiedniego etapu urbanizacji.

  • Pracując w parach, uczniowie wypisują czynniki, które mają wpływ na napływ lub odpływ ludności z miast.

  • Krótka dyskusja o zapisanych czynnikach – które z nich uczniowie uważają za najważniejsze, dlaczego?

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy.

  • Uczniowie w grupach zapoznają się z symulacją interaktywną, odpowiadają na polecenia w niej zawarte.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie wniosków płynących z analizy symulacji interaktywnej, dotyczących tendencji zmian liczby ludności w największych miastach naszego kraju oraz dynamiki tych zmian.

  • Nauczyciel zadaje pytanie: Czy i dlaczego polskie miasta są atrakcyjne dla migracji? Uczniowie wpisują odpowiedzi na mapie mentalnej. **

  • Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują mapy myśli, odpowiadając na postawione pytanie.

  • Po wszystkich prezentacjach map mentalnych możliwa krótka dyskusja podsumowująca wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału – uczniowie indywidualnie wykonują wskazane ćwiczenia z e‑materiału (przy wolniejszym tempie pracy uczniów można ćwiczenia zadać jako pracę domową).

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe, możliwości zastosowania zdobytej wiedzy…

Praca domowa

  • Uzasadnij zmiany liczby ludności w XXI wieku w miastach regionu, w którym mieszkasz.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • symulację interaktywną można wykorzystać na lekcjach z zakresu podstawowego, dotyczących sieci osadniczej i procesów urbanizacyjnych na świecie i w Polsce (dział VIII. 13) oraz przy omawianiu migracji wewnętrznych w Polsce (dział XV. 4)

  • symulację interaktywną można wykorzystać również na lekcji z zakresu rozszerzonego, dotyczącej cech miast, zalet i wad życia na wsi i w mieście (dział XV. 4)