Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

fizyka

Temat zajęć:

Jak powstają galaktyki?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
10) opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk); stosuje do obliczeń prawo Hubble’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. przedstawia różne hipotezy powstawania galaktyk,

  2. wskazuje zasadnicze różnice pomiędzy galaktykami,

  3. na podstawie prawdziwego zdjęcia określa, czy galaktyki są w fazie łączenia się.

Strategie nauczania:

projekt

Metody nauczania:

pokaz multimedialny, analiza pomysłów

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

rzutnik, wydruki zdjęć galaktyk dla uczniów lub urządzenia multimedialne, na których uczniowie wyświetlą zdjęcia przygotowane przez nauczyciela

Materiały pomocnicze:

źródła dostępne w Internecie

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu.
Materiał należy wprowadzić po opanowaniu przez uczniów tematów: „typy galaktyk”.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa ma za zadanie przedstawić wizualnie wybraną hipotezę powstawania galaktyk. Prezentacja może odbyć się w postaci nagranego filmu, prezentacji multimedialnej, symulacji numerycznej, plakatów, przedstawienia z rekwizytami. Istotnym elementem prezentacji jest zaprezentowanie wad i zalet danej hipotezy. Ambitni uczniowie mogą spróbować wysnuć własną hipotezę.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w swoich grupach pracują nad prezentacją hipotezy. Nauczyciel kontroluje etapy przygotowań, w sposób opisowy komentuje tezy stawiane przez uczniów.

Faza podsumowująca:

Każda grupa prezentuje swój materiał pozostałym grupom na lekcji lub szerszej publiczności w czasie dni fizyki w szkole, dni otwartych szkoły.

Praca domowa:

Zadania sprawdzające z tego e‑materiału.
Dla chętnych: wziąć udział w projekcie galaxy zoo. http://zoo1.galaxyzoo.org/pl/Tutorial.aspx

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium na lekcji.