| |
| |
| |
| III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
| Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 6) tworzy teksty, tabele, diagramy lub wykresy, rysunki schematyczne lub blokowe dla zilustrowania zjawisk bądź problemu; właściwie skaluje, oznacza i dobiera zakresy osi; 18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii. IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: 10) opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk); stosuje do obliczeń prawo Hubble’a. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
|
| Uczeń:
przedstawia różne hipotezy powstawania galaktyk,
wskazuje zasadnicze różnice pomiędzy galaktykami,
na podstawie prawdziwego zdjęcia określa, czy galaktyki są w fazie łączenia się.
|
| |
| pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
| |
| rzutnik, wydruki zdjęć galaktyk dla uczniów lub urządzenia multimedialne, na których uczniowie wyświetlą zdjęcia przygotowane przez nauczyciela |
| źródła dostępne w Internecie |
|
|
Uczniowie zapoznają się z całym e‑materiałem w domu. Materiał należy wprowadzić po opanowaniu przez uczniów tematów: „typy galaktyk”. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Każda grupa ma za zadanie przedstawić wizualnie wybraną hipotezę powstawania galaktyk. Prezentacja może odbyć się w postaci nagranego filmu, prezentacji multimedialnej, symulacji numerycznej, plakatów, przedstawienia z rekwizytami. Istotnym elementem prezentacji jest zaprezentowanie wad i zalet danej hipotezy. Ambitni uczniowie mogą spróbować wysnuć własną hipotezę. |
|
Uczniowie w swoich grupach pracują nad prezentacją hipotezy. Nauczyciel kontroluje etapy przygotowań, w sposób opisowy komentuje tezy stawiane przez uczniów. |
|
Każda grupa prezentuje swój materiał pozostałym grupom na lekcji lub szerszej publiczności w czasie dni fizyki w szkole, dni otwartych szkoły. |
|
Zadania sprawdzające z tego e‑materiału. Dla chętnych: wziąć udział w projekcie galaxy zoo. http://zoo1.galaxyzoo.org/pl/Tutorial.aspx |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium na lekcji. |