Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Informatyka

Temat: Edycja dźwięku: sesja wielośladowa i akustyka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, w jaki sposób sesja wielośladowa wpływa na synchronizację dźwięku i jakość nagrań.

  • Przeanalizujesz zalety technologii zapisu wielośladowego.

  • Zmiksujesz ze sobą dwa pliki mp3.

  • Sprawdzisz akustykę pomieszczeń w różnych warunkach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat technologii zapisu wielośladowego i możliwości, jakie stwarza. Nawiązuje do miksowania muzyki. Podkreśla również znaczenie synchronizacji dźwięku. Nauczyciel może zaprezentować uczniom negatywne przykłady - źle zsynchronizowane nagrania.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi o zapisanie na tablicy listy korzyści, jakie daje technologia zapisu wielośladowego. Chętni uczniowie zapisują swoje propozycje – lista będzie uzupełniana w trakcie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel może zaproponować uczniom ocenę dwóch wybranych utworów: określenie liczby i rodzaju nagranych instrumentów oraz ocenę wyważenia proporcji.

  3. Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują efekty pracy, a nauczyciel ocenia i komentuje.

  4. Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”, dzielą się na trzyosobowe grupy i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby prezentują efekty pracy grup. Nauczyciel ocenia i komentuje.

  5. Nauczyciel zachęca klasę do weryfikacji i uzupełnienia zapisanej na tablicy listy korzyści, jakie daje technologia zapisu wielośladowego.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat: W jaki sposób technologia zapisu wielośladowego ułatwia separację i synchronizację ścieżek dźwiękowych, usprawnia proces nagrywania utworu, poprawia jakość i wyraz artystyczny utworu? Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, nauczyciel komentuje.

  2. Nauczyciel może poprosić wybranego ucznia o przedstawienie optymalnych warunków sesji wielośladowej.

  3. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..

  4. Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom odsłuchanie nagrań archiwalnych wybranych utworów muzycznych i porównanie ich z wersjami współczesnymi.

Praca domowa:

  1. Postaraj się stworzyć studio nagrań we własnym pokoju. W tym celu wykorzystaj przedmioty, które niwelują echo i pogłos. Mogą to być poduszki, koce, dywany, zasłony w oknach. Postaraj się rozmieścić te przedmioty w pokoju w ten sposób, by uzyskać najlepszy dźwięk.

Materiały pomocnicze:

  • Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Edycja dźwięku: sesja wielośladowa i akustyka”.