Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Informatyka
Temat: Edycja dźwięku: sesja wielośladowa i akustyka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, w jaki sposób sesja wielośladowa wpływa na synchronizację dźwięku i jakość nagrań.
Przeanalizujesz zalety technologii zapisu wielośladowego.
Zmiksujesz ze sobą dwa pliki mp3.
Sprawdzisz akustykę pomieszczeń w różnych warunkach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat technologii zapisu wielośladowego i możliwości, jakie stwarza. Nawiązuje do miksowania muzyki. Podkreśla również znaczenie synchronizacji dźwięku. Nauczyciel może zaprezentować uczniom negatywne przykłady - źle zsynchronizowane nagrania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi o zapisanie na tablicy listy korzyści, jakie daje technologia zapisu wielośladowego. Chętni uczniowie zapisują swoje propozycje – lista będzie uzupełniana w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel może zaproponować uczniom ocenę dwóch wybranych utworów: określenie liczby i rodzaju nagranych instrumentów oraz ocenę wyważenia proporcji.
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym i wykonują ćwiczenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują efekty pracy, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiobook”, dzielą się na trzyosobowe grupy i wykonują polecenie 1. Wybrane osoby prezentują efekty pracy grup. Nauczyciel ocenia i komentuje.
Nauczyciel zachęca klasę do weryfikacji i uzupełnienia zapisanej na tablicy listy korzyści, jakie daje technologia zapisu wielośladowego.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat: W jaki sposób technologia zapisu wielośladowego ułatwia separację i synchronizację ścieżek dźwiękowych, usprawnia proces nagrywania utworu, poprawia jakość i wyraz artystyczny utworu? Inni uczniowie uzupełniają wypowiedź, nauczyciel komentuje.
Nauczyciel może poprosić wybranego ucznia o przedstawienie optymalnych warunków sesji wielośladowej.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom odsłuchanie nagrań archiwalnych wybranych utworów muzycznych i porównanie ich z wersjami współczesnymi.
Praca domowa:
Postaraj się stworzyć studio nagrań we własnym pokoju. W tym celu wykorzystaj przedmioty, które niwelują echo i pogłos. Mogą to być poduszki, koce, dywany, zasłony w oknach. Postaraj się rozmieścić te przedmioty w pokoju w ten sposób, by uzyskać najlepszy dźwięk.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Edycja dźwięku: sesja wielośladowa i akustyka”.