Dla nauczyciela
Autor: Patryk Synowiec
Przedmiot: Informatyka
Temat: Arduino – komunikacja przez moduł Bluetooth
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z modułem Bluetooth HC‑05.
Dowiesz się, jak podłączyć moduł z interfejsem Bluetooth do płytki Arduino.
Zbudujesz sterowany radiowo układ oraz napiszesz program pozwalający nim sterować; przygotujesz też wersję układu na płytce drukowanej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Arduino IDE 1.8.12 (lub nowszej wersji);
moduł Arduino UNO Rev3 lub wybrany odpowiednik;
moduł Bluetooth HC‑05;
płytka stykowa;
przewody połączeniowe męsko‑męskie;
trzy diody LED (czerwona, żółta, niebieska);
rezystory o oporności 1 komega (6 szt.);
program Serial Bluetooth Terminal (dostępny nieodpłatnie na platformie Google Play);
kabel USB typu A‑B.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Arduino – komunikacja przez moduł Bluetooth”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów szczegółowo w temat lekcji i jej cele. Może posłużyć się wyświetloną na tablicy zawartością sekcji „Wprowadzenie”.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują treści z sekcji „Przeczytaj” wyświetlone na tablicy.
Praca z multimedium. Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1 „Rozbuduj układ o kolejne dwie diody. Zmień kod programu tak, aby po wpisaniu polecenia DROGOWE symulować działanie świateł drogowych. Każdy inny ciąg znaków wpisany na telefonie niech skutkuje naprzemiennym włączaniem i wyłączaniem wszystkich diod na 1 sekundę (sekunda świecenia i sekunda przerwy); migotanie diod powinno trwać przez 5 sekund.” z sekcji „Audiobook” i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 - 8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Zastanów się, do jakich innych układów świateł można wykorzystać model przedstawiony w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla projektu Arduino.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.