Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Ruchy masowe jako procesy denudacyjne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy/rozszerzony, klasa I
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.
Zakres rozszerzony
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna.
Uczeń:
6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im oraz minimalizowania ich następstw.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia definicję ruchów masowych i denudacji,
wskazuje elementy warunkujące przebieg ruchów masowych,
dokonuje podziału ruchów masowych,
wymienia skutki ruchów masowych,
na podstawie fotografii i schematów rozpoznaje rodzaje ruchów masowych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, rybi szkielet, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym i tekstem e‑materiału)
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/ monitor dotykowy/ tablety, e‑materiał, podręcznik, arkusze papieru, pisaki
Materiały pomocnicze
Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.
Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – zadaje pytanie, dlaczego dochodzi do schodzenia lawin w górach. Pogadanka, dyskusja.
Następnie nauczyciel zadaje pytanie, czy takie lawiny tworzą tylko masy śnieżne, czy mogą tworzyć je również skały. Nauczyciel wprowadza pojęcie ruchów masowych.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Wykorzystując e‑materiał i kierując dyskusją z uczniami, nauczyciel wprowadza pojęcie denudacji. Nauczyciel może wprowadzić również termin subsydencji jako specyficznej odmiany ruchów masowych.
Prosi uczniów o podanie przykładów procesów wpływających na denudację terenu.
Następnie uczniowie, pracując w parach, szukają informacji o rodzajach denudacji – od czego one zależą? (denudacja normalna, pustynna, glacjalna).
W dyskusji o rodzajach denudacji, nawiązanie do ruchów masowych – nazwanie ich.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy, każda otrzymuje arkusz papieru, pisaki i zadanie, aby scharakteryzować przyczyny i przebieg jednego z ruchów masowych (osuwanie, odpadanie i obrywanie, spełzywanie z soliflukcją, spływanie) – w tym celu uczniowie powinni zastosować metodę rybiego szkieletu.
Uczniowie na arkuszach papieru rysują szkielet ryby (nauczyciel powinien wyświetlić przykładowy schemat), a na jej głowie wpisują rodzaj ruchu masowego do opracowania. Następnie na dużych ościach zapisują główne cechy charakterystyczne danego ruchu (przyczyny, przebieg), a na małych ościach – czynniki wpływające na główną cechę. Uczniowie powinni posiłkować się także analizą schematów i fotografii zawartych w tym e‑materiale oraz lekcji „Rodzaje ruchów masowych”.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu liderzy poszczególnych grup na forum całej klasy prezentują swoje schematy.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z filmem edukacyjnym w e‑materiale dotyczącym ruchów masowych.
Na jego podstawie, pracując w parach, uczniowie wypisują jak najwięcej przykładów skutków ruchów masowych.
Uczniowie przedstawiają skutki ruchów masowych – dyskusja na forum klasy; w miarę potrzeby wyjaśnień udziela także nauczyciel.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było dla nich łatwe, trudne, ciekawe, do czego mogą wykorzystać zdobyte informacje.
Praca domowa
Uzupełnij tabelę przedstawiającą przyczyny ruchów masowych naturalnych i antropogenicznych.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji powtórzeniowej z bloku dotyczącego litosfery (zakres podstawowy: V). Film edukacyjny można wykorzystać także we wprowadzeniu do lekcji dotyczącej przykładów ograniczeń w zakresie zagospodarowania terenu wynikających z budowy geologicznej podłoża, rzeźby i grawitacyjnych ruchów masowych (zakres rozszerzony: V. 6, V. 7, V. 8).