Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych oraz wobec innych narodów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
8) charakteryzuje współczesne społeczeństwo i analizuje jego cechy (otwarte, postindustrialne, konsumpcyjne, masowe i informacyjne).
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
2) przedstawia – z wykorzystaniem wyników badań opinii publicznej – postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych oraz wobec innych narodów (także imigrantów); rozpoznaje przejawy ksenofobii i uzasadnia potrzebę przeciwstawiania się temu zjawisku.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje skład etniczny społeczeństwa polskiego;
omawia postawy społeczeństwa polskiego wobec mniejszości narodowych i etnicznych;
charakteryzuje postawy Polaków wobec innych narodów;
rozpoznaje przejawy ksenofobii;
wyjaśnia, dlaczego zjawisku ksenofobii należy się przeciwstawiać.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem;
praca z mapą;
metoda wykładu;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie do tematu lekcji przez wskazanie sytuacji narodowościowej Polski po zakończeniu II wojny światowej.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
1. Klasa analizuje zapisy Ustawy z 6 stycznia 2005 roku o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz języku regionalnym w celu zdefiniowania, czym jest mniejszość narodowa i etniczna. Definicje zaproponowane przez uczniów zostaną zapisane na tablicy i po korekcie nauczyciela wpisane do zeszytów przedmiotowych.
2. Praca z prezentacją multimedialną i mapą przedstawiającą rozmieszczenie mniejszości narodowych i etnicznych w Rzeczypospolitej Polskiej – analiza.
3. Uczniowie samodzielnie wyszukują, jakie prawa mają przedstawiciele mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Są one zapisywane na tablicy jako ciąg dalszy notatki z lekcji.
4. Nauczyciel przedstawia pozycję i status obcokrajowców w Polsce, podaje liczbę oraz pochodzenie największych grup obcokrajowców. Analiza wykresu „Przyrost liczby cudzoziemców posiadających ważne zezwolenie na pobyt w Polsce w ujęciu rocznym”. Wnioski z analizy wykresu są prezentowane przez uczniów.
5. Wskazanie przez prowadzącego zajęcia roli, jaką pełni Urząd do spraw Cudzoziemców.
6. Omówienie stosunku Polaków do mniejszości narodowych i etnicznych oraz do innych narodowości na podstawie m.in. badań przeprowadzonych przez CBOS – dyskusja na forum klasy.
Faza podsumowująca
1. Dlaczego nie lubimy obcokrajowców w Polsce? – burza mózgów. Klasa odnosi się do stwierdzenia, przedstawiając różne poglądy na temat naszego stosunku do cudzoziemców. Wskazanie na negatywne skutki ksenofobii w polskim społeczeństwie.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Dyskryminacja i brak tolerancji mniejszości narodowych, „Rzeczpospolita”, rp.pl.
Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana jako materiał powtórzeniowy do lekcji lub sprawdzianu.