Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Występowanie i rodzaje wód termalnych i mineralnych w Polsce.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń: 2) wyróżnia na podstawie mapy główne jednostki geologiczne występujące na obszarze Polski i własnego regionu; 3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze.
Kształtowane kompetencje kluczowe
• kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
• kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
• kompetencje cyfrowe,
• kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
• definiuje wody termalne i mineralne,
• wyróżnia rodzaje wód termalnych i mineralnych,
• analizuje występowanie wód termalnych i mineralnych w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, JIGSAW, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach (uczenie kooperatywne)
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny
Materiały pomocnicze
L. K. Dawydow, A. A. Dmitrijewa, N. G. Konkina, Hydrologia ogólna , PWN Warszawa 1979, rozdział: Wody podziemne.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – nawiązuje do wiadomości o wodach podziemnych z klasy I.
Faza realizacyjna
Wykorzystując informacje z bloku tekstowego, uczniowie definiują wody termalne i mineralne, następnie wyróżniają rodzaje wód mineralnych.
Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup, wyjaśnia przebieg zajęć (na czym polega praca w grupach metodą JIGSAW) – każda grupa ma liczyć minimum 4 uczniów (może być więcej); grupa wybiera lidera, który losuje jeden rodzaj wód do opracowania; grupa otrzymuje kartki papieru, aby uczniowie notowali zdobywane informacje (w określonym czasie ok. 8 minut).
Zadania dla grup: 1. – Przedstaw występowanie, charakterystykę i wykorzystanie wód termalnych w Polsce. 2. - Przedstaw występowanie, charakterystykę i wykorzystanie wód chlorkowych w Polsce. 3. - Przedstaw występowanie, charakterystykę i wykorzystanie wód siarczanowych i siarczkowych w Polsce. 4. - Przedstaw występowanie, charakterystykę i wykorzystanie szczaw w Polsce. 5. – Przedstaw występowanie, charakterystykę i wykorzystanie wód radoczynnych w Polsce.
Każda grupa pracuje nad swoim zadaniem, korzystając głównie z e‑materiału (grafika interaktywna) oraz atlasu geograficznego – każdy uczeń w grupie ma być „ekspertem” w opracowywanym temacie; uczniowie dyskutują, w jaki sposób przedstawić omawiane zagadnienie pozostałym uczniom.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im, wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie określonego czasu uczniowie pierwszej grupy eksperckiej przesiadają się tak, aby każdy z jej członków znalazł się w pozostałych grupach jako ekspert w swoim temacie (takich uczniów może być po dwóch); uczniowie przedstawiają kolegom z innych grup opracowane zadanie, pomagają stworzyć krótką notatkę (korzystają ze swoich kartek).
Po upływie 4 minut nauczyciel prosi uczniów pierwszej grupy o powrót na swoje miejsca i podsumowuje przedstawione zadanie.
Następnie nauczyciel w ten sam sposób postępuje z kolejnymi grupami – za każdym razem krótko podsumowuje zagadnienie.
Każdy uczeń musi skorzystać z wiedzy innego ucznia i sam przekazać zdobytą w swojej grupie wiedzę pozostałym.
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują przyniesione przez nauczyciela próbki różnych wód mineralnych - próbują ich, porównują smak, zapach, temperaturę spożywania, mętność.
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień – dotyczące np. występowania i charakterystyki wybranych wód.
Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami; ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału; uczniowie wykonują wybrane ćwiczenia z e‑materiału (oprócz ćwiczenia 4 – ma być pracą domową).
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami.
Praca domowa
Zadanie dla wszystkich:
• Z jakich wód termalnych i mineralnych mogą korzystać mieszkańcy twojego regionu?
Zadanie dla chętnych: ćwiczenie 4 z e‑materiału
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w fazie wstępnej lekcji dotyczących własnego regionu (np. czy i jakie wody występują w regionie, ich wpływ na rozwój turystyki i ochrony zdrowia mieszkańców) – zakres rozszerzony (XVI).
Grafikę można też wykorzystać w toku lekcji o zmianach w strukturze produkcji energii, zwłaszcza o możliwościach wykorzystania odnawialnych źródeł energii w Polsce (energia geotermalna – występowanie wód termalnych) – zakres podstawowy (XI).