Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Przedmiot: geografia
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Temat zajęć: Rozmieszczenie zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.
Uczeń:
10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje lokalizację zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce,
omawia rodzaj produkcji w przemyśle elektronicznym w Polsce i jej zmiany,
interpretuje wielkość produkcji wybranego sprzętu elektronicznego w Polsce.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa Polski
Materiały pomocnicze
Nowastowski J., Rozwój przemysłu elektrotechnicznego na tle przemian własnościowych w latach 1989–2011, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” 2015, nr 43, s. 105–112.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na pary albo małe zespoły (w zależności od wielkości klasy). Każdy zespół zapoznaje się z grafiką interaktywną. Każda grupa omawia lokalizację zakładów przemysłu elektronicznego w przydzielonym regionie kraju (np. województwie lub grupie województw).
Poszczególne zespoły prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy Polski. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie, które zakłady są efektem prywatyzacji dawnych polskich fabryk, które są nowymi inwestycjami. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji.
Uczniowie we wspólnej dyskusji charakteryzują rozmieszczenie zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce, wskazują miejsca koncentracji tego przemysłu, analizują wielkość produkcji wybranego sprzętu elektronicznego w Polsce. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej na temat czynników lokalizacji zakładu przemysłowego przemysłu elektronicznego znajdującego się w miejscu zamieszkania lub okolicy ucznia.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych gospodarczym i społecznym skutkom rozwoju przemysłu (zakres podstawowy: XI. 2).