Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Przedmiot: geografia

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann

Temat zajęć: Rozmieszczenie zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna.

Uczeń:

10) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje lokalizację zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce,

  • omawia rodzaj produkcji w przemyśle elektronicznym w Polsce i jej zmiany,

  • interpretuje wielkość produkcji wybranego sprzętu elektronicznego w Polsce.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt, atlas geograficzny, mapa Polski

Materiały pomocnicze

Nowastowski J., Rozwój przemysłu elektrotechnicznego na tle przemian własnościowych w latach 1989–2011, „Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej” 2015, nr 43, s. 105–112.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli uczniów na pary albo małe zespoły (w zależności od wielkości klasy). Każdy zespół zapoznaje się z grafiką interaktywną. Każda grupa omawia lokalizację zakładów przemysłu elektronicznego w przydzielonym regionie kraju (np. województwie lub grupie województw).

  • Poszczególne zespoły prezentują na forum klasy swoje spostrzeżenia, korzystając z atlasów geograficznych lub mapy Polski. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów. Uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie, które zakłady są efektem prywatyzacji dawnych polskich fabryk, które są nowymi inwestycjami. Uczniowie mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji.

  • Uczniowie we wspólnej dyskusji charakteryzują rozmieszczenie zakładów przemysłu elektronicznego w Polsce, wskazują miejsca koncentracji tego przemysłu, analizują wielkość produkcji wybranego sprzętu elektronicznego w Polsce. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat czynników lokalizacji zakładu przemysłowego przemysłu elektronicznego znajdującego się w miejscu zamieszkania lub okolicy ucznia.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas zajęć poświęconych gospodarczym i społecznym skutkom rozwoju przemysłu (zakres podstawowy: XI. 2).