Numer e‑materiału: 1.1.2.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Das ist meine Wohnung / To jest moje mieszkanie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność odpowiadania na pytanie o miejsce zamieszkania oraz nazywania wybranych pomieszczeń w domu

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
2) moje miejsce zamieszkania.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi np. jak się nazywa, ile ma lat, skąd pochodzi, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o miejsce zamieszkania;

  • udziela informacji o miejscu zamieszkania;

  • nazywa wybrane pomieszczenia w domu.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • wyraża się przez prace plastyczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • nauka przez zabawę.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w toku lekcji:

  • komunikacyjna,

  • praktyczna,

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z tekstem,

  • praca z filmem animowanym,

  • gra (jednoręki bandyta),

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

– formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe: dom jednorodzinny, blok, pomieszczenia w domu,

  • dwie łapki na muchy.

Alternatywne zastosowanie multimedium: animacja

Uczniowie mogą z pomocą rodziców nakręcić telefonem komórkowym podobną animację i zaprezentować pomieszczenia w swoim domu. Animacja może zostać odtworzona bez dźwięku i uczniowie mogą podkładać głosy. Dzięki animacji można utrwalać i powtarzać materiał leksykalny.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie prezentuje wypowiedź Ampla i towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, kto z nich miesza w bloku, a kto w domu, jaka jest różnica między blokiem i domem, czy w okolicy, w której mieszkają uczniowie jest więcej bloków, czy domów.

plenum

12 min

Nauczyciel odtwarza dialog między Liną a Klarą, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel pokazuje uczniom dwa zdjęcia (domu i bloku wielorodzinnego) i prosi o wskazanie, gdzie mieszka która bohaterka. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie chórem pytania i odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).chór

Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jak zapytamy kogoś o miejsce zamieszkania. Następnie głośno wymawia pytanie: Wo wohnst du? Uczniowie chórem zadają bohaterom pytanie według schematu: Lina, wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w łańcuszek pytań i odpowiedzi. Uczniowie ustawiają się w wężyku. Pierwszy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie, np.: Julia/Marcin, wo wohnst du? Pytane dziecko odpowiada: Ich wohne in einem Haus./Ich wohne in einer Wohnung. Następny w łańcuszku uczeń zadaje pytanie stojącemu za nim koledze. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie albo zadadzą pytanie, albo na nie odpowiedzą.

Uczniowie (ochotnicy) dobierają właściwą ilustrację do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja).

plenum

18 min

Nauczyciel powtórnie odtwarza animację. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na liczbę pomieszczeń (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Każdy uczeń zapisuje na kartce liczbę. Nauczyciel pyta, ilu uczniów zapisało liczbę 1, 2, 3 lub 4. Jeśli ktoś zapisał błędną liczbę, nauczyciel jeszcze raz prezentuje animację i zatrzymuje ją w momentach, kiedy pojawia się nowe pomieszczenie. Uczniowie nazywają każde pomieszczenie w języku niemieckim i liczą, które to z kolei.

Uczniowie wymieniają nazwę pomieszczenia, które pojawiło się w animacji jako ostatnie (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające pomieszczenia w mieszkaniu Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Następnie dzieli uczniów na dwie grupy, które ustawiają się w dwóch rzędach przed tablicą. Pierwszy uczeń z każdego rzędu ma łapkę na muchy. Nauczyciel podaje nazwę pomieszczenia, a dzieci „polują” na słówko, uderzając łapką w jego wizualizację. Punkt otrzymuje grupa, której uczeń był pierwszy. Następnie dzieci przekazują łapki kolejnej parze uczniów i udają się na koniec kolejki.

praca w grupach

Zaprezentowana zabawa nazywa się polowanie na słówka.

Faza podsumowująca

Nauczyciel pokazuje fragmenty pomieszczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Chętni uczniowie zgadują, o jakie pomieszczenie chodzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

plenum

15 min

Uczniowie grają w grę jednoręki bandyta (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Uczniowie przygotowują szkic pomieszczeń w swoich domach. Nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy zakończyli pracę. Uczniowie prezentują swoje rysunki, nazywając pomieszczenia w języku niemieckim: Das ist 

praca indywidualna

Nauczyciel podsumowuje lekcję i żegna się z uczniami.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie prezentuje wypowiedź Ampla i towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, kto z nich miesza w bloku, a kto w domu, jaka jest różnica między blokiem i domem, czy w okolicy, w której mieszkają uczniowie jest więcej bloków, czy domów.

plenum

12 min

Nauczyciel odtwarza dialog między Liną a Klarą, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel pokazuje uczniom dwa zdjęcia (domu i bloku wielorodzinnego) i prosi o wskazanie, gdzie mieszka która bohaterka. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie chórem pytania i odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).chór

Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jak zapytamy kogoś o miejsce zamieszkania. Następnie głośno wymawia pytanie: Wo wohnst du? Uczniowie chórem zadają bohaterom pytanie według schematu: Lina, wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w łańcuszek pytań i odpowiedzi. Uczniowie ustawiają się w wężyku. Pierwszy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie, np.: Julia/Marcin, wo wohnst du? Pytane dziecko odpowiada: Ich wohne in einem Haus./Ich wohne in einer Wohnung. Następny w łańcuszku uczeń zadaje pytanie stojącemu za nim koledze. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie albo zadadzą pytanie, albo na nie odpowiedzą.

Uczniowie (ochotnicy) dobierają właściwą ilustrację do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja).

plenum

18 min

Nauczyciel powtórnie odtwarza animację. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na liczbę pomieszczeń (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Każdy uczeń zapisuje na kartce liczbę. Nauczyciel pyta, ilu uczniów zapisało liczbę 1, 2, 3 lub 4. Jeśli ktoś zapisał błędną liczbę, nauczyciel jeszcze raz prezentuje animację i zatrzymuje ją w momentach, kiedy pojawia się nowe pomieszczenie. Uczniowie nazywają każde pomieszczenie w języku niemieckim i liczą, które to z kolei.

Uczniowie wymieniają nazwę pomieszczenia, które pojawiło się w animacji jako ostatnie (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).

plenum

Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające pomieszczenia w mieszkaniu Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Następnie dzieli uczniów na dwie grupy, które ustawiają się w dwóch rzędach przed tablicą. Pierwszy uczeń z każdego rzędu ma łapkę na muchy. Nauczyciel podaje nazwę pomieszczenia, a dzieci „polują” na słówko, uderzając łapką w jego wizualizację. Punkt otrzymuje grupa, której uczeń był pierwszy. Następnie dzieci przekazują łapki kolejnej parze uczniów i udają się na koniec kolejki.

praca w grupach

Zaprezentowana zabawa nazywa się polowanie na słówka.

Faza podsumowująca

Nauczyciel pokazuje fragmenty pomieszczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Chętni uczniowie zgadują, o jakie pomieszczenie chodzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.

plenum

15 min

Uczniowie grają w grę jednoręki bandyta (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca w parach

Uczniowie przygotowują szkic pomieszczeń w swoich domach. Nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy zakończyli pracę. Uczniowie prezentują swoje rysunki, nazywając pomieszczenia w języku niemieckim: Das ist 

praca indywidualna

Nauczyciel podsumowuje lekcję i żegna się z uczniami.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec