Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.2.2
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Das ist meine Wohnung / To jest moje mieszkanie
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność odpowiadania na pytanie o miejsce zamieszkania oraz nazywania wybranych pomieszczeń w domu
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie prezentuje wypowiedź Ampla i towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, kto z nich miesza w bloku, a kto w domu, jaka jest różnica między blokiem i domem, czy w okolicy, w której mieszkają uczniowie jest więcej bloków, czy domów. | plenum | 12 min | |
Nauczyciel odtwarza dialog między Liną a Klarą, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel pokazuje uczniom dwa zdjęcia (domu i bloku wielorodzinnego) i prosi o wskazanie, gdzie mieszka która bohaterka. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie chórem pytania i odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).chór | |||
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jak zapytamy kogoś o miejsce zamieszkania. Następnie głośno wymawia pytanie: Wo wohnst du? Uczniowie chórem zadają bohaterom pytanie według schematu: Lina, wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w łańcuszek pytań i odpowiedzi. Uczniowie ustawiają się w wężyku. Pierwszy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie, np.: Julia/Marcin, wo wohnst du? Pytane dziecko odpowiada: Ich wohne in einem Haus./Ich wohne in einer Wohnung. Następny w łańcuszku uczeń zadaje pytanie stojącemu za nim koledze. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie albo zadadzą pytanie, albo na nie odpowiedzą. | |||
Uczniowie (ochotnicy) dobierają właściwą ilustrację do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja). | plenum | 18 min | |
Nauczyciel powtórnie odtwarza animację. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na liczbę pomieszczeń (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Każdy uczeń zapisuje na kartce liczbę. Nauczyciel pyta, ilu uczniów zapisało liczbę 1, 2, 3 lub 4. Jeśli ktoś zapisał błędną liczbę, nauczyciel jeszcze raz prezentuje animację i zatrzymuje ją w momentach, kiedy pojawia się nowe pomieszczenie. Uczniowie nazywają każde pomieszczenie w języku niemieckim i liczą, które to z kolei. | |||
Uczniowie wymieniają nazwę pomieszczenia, które pojawiło się w animacji jako ostatnie (e‑materiał: Animacja, polecenie 2). | plenum | ||
Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające pomieszczenia w mieszkaniu Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Następnie dzieli uczniów na dwie grupy, które ustawiają się w dwóch rzędach przed tablicą. Pierwszy uczeń z każdego rzędu ma łapkę na muchy. Nauczyciel podaje nazwę pomieszczenia, a dzieci „polują” na słówko, uderzając łapką w jego wizualizację. Punkt otrzymuje grupa, której uczeń był pierwszy. Następnie dzieci przekazują łapki kolejnej parze uczniów i udają się na koniec kolejki. | praca w grupach | Zaprezentowana zabawa nazywa się polowanie na słówka. | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel pokazuje fragmenty pomieszczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Chętni uczniowie zgadują, o jakie pomieszczenie chodzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę. | plenum | 15 min | |
Uczniowie grają w grę jednoręki bandyta (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca w parach | ||
Uczniowie przygotowują szkic pomieszczeń w swoich domach. Nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy zakończyli pracę. Uczniowie prezentują swoje rysunki, nazywając pomieszczenia w języku niemieckim: Das ist … | praca indywidualna | ||
Nauczyciel podsumowuje lekcję i żegna się z uczniami. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie prezentuje wypowiedź Ampla i towarzyszącą jej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Pyta uczniów, kto z nich miesza w bloku, a kto w domu, jaka jest różnica między blokiem i domem, czy w okolicy, w której mieszkają uczniowie jest więcej bloków, czy domów.
plenum
12 min
Nauczyciel odtwarza dialog między Liną a Klarą, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel pokazuje uczniom dwa zdjęcia (domu i bloku wielorodzinnego) i prosi o wskazanie, gdzie mieszka która bohaterka. Następnie nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów o powtórzenie chórem pytania i odpowiedzi (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).chór
Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, jak zapytamy kogoś o miejsce zamieszkania. Następnie głośno wymawia pytanie: Wo wohnst du? Uczniowie chórem zadają bohaterom pytanie według schematu: Lina, wo wohnst du? (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w łańcuszek pytań i odpowiedzi. Uczniowie ustawiają się w wężyku. Pierwszy uczeń zadaje koleżance lub koledze pytanie, np.: Julia/Marcin, wo wohnst du? Pytane dziecko odpowiada: Ich wohne in einem Haus./Ich wohne in einer Wohnung. Następny w łańcuszku uczeń zadaje pytanie stojącemu za nim koledze. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie albo zadadzą pytanie, albo na nie odpowiedzą.
Uczniowie (ochotnicy) dobierają właściwą ilustrację do nagrania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom animację (e‑materiał: Animacja).
plenum
18 min
Nauczyciel powtórnie odtwarza animację. Prosi uczniów, aby zwrócili uwagę na liczbę pomieszczeń (e‑materiał: Animacja, polecenie 1). Każdy uczeń zapisuje na kartce liczbę. Nauczyciel pyta, ilu uczniów zapisało liczbę 1, 2, 3 lub 4. Jeśli ktoś zapisał błędną liczbę, nauczyciel jeszcze raz prezentuje animację i zatrzymuje ją w momentach, kiedy pojawia się nowe pomieszczenie. Uczniowie nazywają każde pomieszczenie w języku niemieckim i liczą, które to z kolei.
Uczniowie wymieniają nazwę pomieszczenia, które pojawiło się w animacji jako ostatnie (e‑materiał: Animacja, polecenie 2).
plenum
Nauczyciel przytwierdza do tablicy karty obrazkowe przedstawiające pomieszczenia w mieszkaniu Bena (e‑materiał: Animacja, polecenie 3). Następnie dzieli uczniów na dwie grupy, które ustawiają się w dwóch rzędach przed tablicą. Pierwszy uczeń z każdego rzędu ma łapkę na muchy. Nauczyciel podaje nazwę pomieszczenia, a dzieci „polują” na słówko, uderzając łapką w jego wizualizację. Punkt otrzymuje grupa, której uczeń był pierwszy. Następnie dzieci przekazują łapki kolejnej parze uczniów i udają się na koniec kolejki.
praca w grupach
Zaprezentowana zabawa nazywa się polowanie na słówka.
Faza podsumowująca
Nauczyciel pokazuje fragmenty pomieszczeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Chętni uczniowie zgadują, o jakie pomieszczenie chodzi. W razie potrzeby nauczyciel koryguje ich wymowę.
plenum
15 min
Uczniowie grają w grę jednoręki bandyta (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca w parach
Uczniowie przygotowują szkic pomieszczeń w swoich domach. Nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy zakończyli pracę. Uczniowie prezentują swoje rysunki, nazywając pomieszczenia w języku niemieckim: Das ist …
praca indywidualna
Nauczyciel podsumowuje lekcję i żegna się z uczniami.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0