Dla nauczyciela
Autor: zespół autorski Contentplus.pl sp. z o.o.
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie przez zliczanie
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz algorytm sortowania przez zliczanie.
Dokładnie prześledzisz działanie algorytmu dla wybranego przykładu.
Przeanalizujesz wady i zalety sortowania przez zliczanie oraz jego złożoność czasową i pamięciową.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie przez zliczanie”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Metodą burzy mózgów uczniowie referują najważniejsze informacje, jakie znaleźli w sekcji „Przeczytaj”, przygotowując się do lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie. W kolejnym kroku na forum klasy uczniowie analizują przedstawiony w tej sekcji algorytm, który następnie w parach implementują w wybranym języku programowania.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Symulacja interaktywna”. Uczniowie wspólnie zapoznają się z jej treścią. Testują symulację dla różnych wartości. Odpowiadają na pytanie o to, czy zastosowany algorytm jest algorytmem stabilnym.
Ćwiczenie umiejętności. Liga zadaniowa - uczniowie wykonują indywidualnie na czas ćwiczenia nr 1–10 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają zadania na forum.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 11–13 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie nr 2–3 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Symulacja interaktywna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Sortowanie przez zliczanie”.