Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.1.2
Imię i nazwisko autora: Katarzyna Drausal
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Wie geht es dir? / Jak się masz?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności literowania imion oraz wypowiadania się na temat samopoczucia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni niemieckie litery alfabetu;
sformułuje pytanie o samopoczucie;
opisze swoje samopoczucie.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur;
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się;
tworzenie i wykorzystywanie takich zadań językowych, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych.
Strategie uczenia się:
tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć (grupowanie ich w różne kategorie), porównywanie dźwięków z języka ojczystego do dźwięków z języka obcego, tworzenie rymowanek itd.;
powtarzanie za nagraniem, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim; wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych, np. mowa ciała, sposób zwracania się, wiedza ogólna itp.).
Metody i formy pracy:
podająca: pogadanka, praca ze źródłem drukowanym;
praktyczna: metoda sytuacyjna, inscenizacja;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Uczniowie wspólnie z nauczycielem tworzą niemiecki alfabet telefoniczny. Jeśli uczniowie nie wiedzą, jakie imię lub inny wyraz można przyporządkować do określonej litery, nauczyciel zostawia na tablicy puste miejsce.
Następnie uczniowie odczytują tekst w części Przeczytaj (Das deutsche Alphabet) i uzupełniają na tablicy brakujące wyrazy, przy poszczególnych literach. W ten sposób powstaje kompletny alfabet telefoniczny.
b) Faza realizacyjna:
Aby utrwalić wymowę poszczególnych liter, uczniowie wykonują Übungen 1‑3 z części Przeczytaj.
Uczniowie pracują w parach. Jeden uczeń losuje karteczkę z imieniem, a jego zadanie polega na przeliterowaniu imienia zapisanego na karteczce -z wykorzystaniem alfabetu telefonicznego. Drugi uczeń zapisuje literowane imię i porównuje swój zapis z oryginałem. Następnie uczniowie zamieniają się rolami (na podstawie Aufgaben 5 i 7 z części Sprawdź się).
Uczniowie odsłuchują wspólnie z nauczycielem plik audio i wykonują Übung 1. Rozwiązania sprawdzane są na forum. Uczniowie raz jeszcze słuchają pliku audio. Ich zadaniem jest notowanie wyrażeń, które mogą oznaczać powitania lub pożegnania. Swoje rozwiązania uczniowie porównują z Tipp zum Wortschatz. W celu utrwalenia zwrotów wyrażających powitania i pożegnania wykonują Übungen 2 i 3 z części Plik audio oraz Aufgabe 1‑4 z części Sprawdź się.
Uczniowie pracują w parach i przygotowują krótkie scenki, dotyczące pytań o samopoczucie (Aufgabe 6 z części Sprawdź się).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują przygotowane w parach scenki na forum. Pozostałe osoby komentują te scenki (w języku ojczystym), formułując hipotezy- kim są wypowiadające się osoby i jakie mają samopoczucie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgaben 7 i 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: warto zalecić uczniom wcześniejsze zapoznanie się z tekstem źródłowym. Pozwoli to, (w szczególności) tym uczniom, którzy mają wolniejsze tempo pracy, na pełniejsze uczestnictwo w lekcji;
w trakcie lekcji: na podstawie wysłuchanych dialogów uczniowie przygotowują krótkie inscenizacje i prezentują je w klasie. Zgadują oni, w jakie role się wcielili (elementy dramy);
po lekcji: uczniowie wyszukują w starych czasopismach lub w Internecie zdjęcia przedstawiające witające się i rozmawiające ze sobą osoby. Zdjęcie mogą nakleić na kartkę i dopisać do niego (w formie komiksu), co mówią osoby przedstawione na zdjęciu. Prace prezentowane są w klasie na kolejnej lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0