Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Zestawienie tekstów Blaise’a Pascala z innymi tekstami. Część 1: kondycja człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Zapoznasz się z dwiema radykalnie różnymi koncepcjami człowieka: naturalizmem i antynaturalizmem.
Ocenisz wpływ naturalizmu i antynaturalizmu na antropologię Blaise’a Pascala.
Przeanalizujesz fragment Myśli Pascala, w którym mowa o miejscu człowieka we wszechświecie (w przyrodzie).
Porównasz wizję kondycji ludzkiej Pascala z koncepcją człowieka Pica della Mirandoli i Alberta Camusa.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
podejmuje rzetelną dyskusję filozoficzną oraz formułuje w niej jasne i uzasadnione stanowisko;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli;
audiobook;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Przed lekcją nauczyciel udostępnia uczniom na platformie materiał „Zestawienie tekstów Blaise’a Pascala z innymi tekstami. Część 1: kondycja człowieka”. Uczniowie mają za zadanie przygotować odpowiedzi na polecenia zawarte w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji, m.in. sprawdza, kto wykonał zadane ćwiczenie. Może wyświetlić odpowiedzi uczniów na tablicy interaktywnej. Prosi wybranego ucznia o uzasadnienie swojego rozwiązania. Dyskusja w oparciu o polecenia zawarte w sekcji „Przeczytaj” i odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Metoda akwarium. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy, które będą uczestniczyć w dyskusji metodą akwarium na temat: Różnice między stanowiskiem Pascala a Mirandoli i Camusa, w wyznaczonym czasie.
Pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat, natomiast druga grupa obserwuje przebieg dyskusji i analizuje jej skuteczność oraz ogólny przebieg.
Po zakończeniu dyskusji wybrani uczniowie dokonują oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów, a nauczyciel uzupełnia ich wypowiedzi, informując uczniów o ich mocnych i słabych stronachPraca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Zapoznaj się z audiobookiem, który przedstawia fragment Myśli Pascala. Jakie zadania stawia Pascal przed człowiekiem, który chce ujrzeć swoje miejsce we wszechświecie? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel prezentuje multimedium z sekcji „Mapa myśli”. Tym razem uczniowie pracują indywidualnie, przygotowując odpowiedzi na polecenia i ćwiczenia. Po wyznaczonym czasie wybrane osoby odczytują swoje odpowiedzi na forum. Inni uczniowie uzupełniają ich wypowiedzi. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni rolę doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, a następnie wszyscy wspólnie omawiają: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego.
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie dokonują interpretacji uogólniającej tekstów źródłowych. Uczniowie przygotowują konspekt pracy argumentacyjnej, w której przedstawią interpretację omawianych tekstów, mogą posiłkować się notatkami oraz treściami ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.
Migasiński J., Filozofia nowożytna, Warszawa 2011.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.