Autorki e‑materiału: Dorota Giżyńska

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Smart Homes / Inteligentne domy

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: III.1, III.3, III.4, III.5

Treść nauczania – cele szczegółowe: I.12, II.5, II.7, III.1, III. 4, IV.1, IV.6, IV.8, IV.9, V.1, V.6, V.8, VIII.2

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z mieszkaniem w inteligentnym domu.

  2. Uczeń potrafi wyjaśnić, czy chciałby zamieszkać w inteligentnym domu i jakie elementy tej technologii wydają mu się interesujące. 

  3. Uczeń potrafi napisać esej przedstawiający argumenty za mieszkaniem w inteligentnym domu i przeciw takiemu rozwiązaniu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat mieszkania w inteligentnym domu.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat dobrych i złych stron mieszkania w inteligentnym domu.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. podejście humanistyczne

  4. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. film

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel zadaje pytanie: How would you define a smart home? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach wprowadzenia do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Dodatkowo mogą sprawdzić kontekst, w jakim występują wyrażenia, w jednym ze słowników online.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają pierwszy akapit tekstu How Intelligent Is a Smart Home? i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj).

  2. Uczniowie pracują w grupach pięcioosobowych. Każda osoba czyta jeden z fragmentów tekstu (1–5). Uczniowie sprawdzają w Słowniku niezrozumiałe słownictwo. W grupach relacjonują sobie wzajemnie treść akapitów, z którymi się zapoznali. Następnie dzielą się na forum klasy informacjami uzyskanymi od kolegów/koleżanek. W ten sposób na forum klasy omówione zostają najistotniejsze aspekty dotyczące treści tekstu.

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Dodatkowo uczniowie mogą sprawdzić, w jakim kontekście kluczowe wyrażenia z tego zadania pojawiły się w tekście.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętne osoby relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i wyjaśniają znaczenie każdego idiomu.

  8. Uczniowie oglądają film i wykonują Exercise 2 (Film). Sprawdzają odpowiedzi w parach. Dodatkowo starają się rozwinąć każdy z tematów rozmowy zaznaczony w zadaniu, dodając kilka szczegółów.

  9. Uczniowie ponownie oglądają film i wykonują Exercise 3 (Film). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Uzasadniają je, odwołując się do treści filmu.

  10. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Film). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialnej. Dodatkowo uczniowie mogą ułożyć pytania do fragmentów tekstu, w których występują wpisane wyrażenia, w taki sposób, żeby odpowiedź na pytania wymagała użycia wpisanych wyrażeń, np.:

It will also be safer because video cameras will record {footage} of any unauthorised people around the house.
Przykładowe pytania: Why will the house be safer? What will video cameras record?

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Porównują odpowiedzi w parach, a następnie na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki. Alternatywnie: uczniowie pracują w trzech różnych parach i w każdej parze ustnie omawiają inne z pytań. Na forum klasy dzielą się wnioskami z dyskusji.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

Smart homes are becoming more and more popular. Write an essay in which you present advantages and disadvantages of living in a smart home.

Sign as XYZ. Your essay should be 200–250 words long.

Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie, wykorzystując treść filmu z e‑materiału, tworzą mapę pojęć, w której uwzględniają najważniejsze zagadnienia poruszone w filmie wraz z istotnym słownictwem. Na kolejnej lekcji uczniowie omawiają swoje mapy.

Alternatywnie: uczniowie przygotowują listę pytań (np. 10) dotyczących treści filmu. Na kolejnej lekcji, po sprawdzeniu poprawności pytań, uczniowie pracują w grupach trzyosobowych. Uczeń A losuje pytanie z listy ucznia B i odpowiada na nie. Odpowiedź powinna trwać nie mniej niż np. 40 sekund, bez względu na to, jak obszernej odpowiedzi dane pytanie wymaga. Ponadto uczniowie w każdej odpowiedzi powinni użyć np. trzech wyrażeń z filmu.

Uczniowie zamieniają się rolami.