Autor: Damian Stelmach

Przedmiot: Informatyka

Temat: Topologie sieci komputerowych: gwiazda

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Ważne!

Materiał wykracza poza zakres podstawowy. Tematykę można realizować na zajęciach pozalekcyjnych.

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) charakteryzuje sieć internet, jej ogólną budowę i usługi, opisuje podstawowe topologie sieci komputerowej, przedstawia i porównuje zasady działania i funkcjonowania sieci komputerowej typu klient‑serwer, peer‑to‑peer, opisuje sposoby identyfikowania komputerów w sieci.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Dowiesz się, czym jest topologia gwiazdy i jak są zbudowane oparte na niej sieci komputerowe.

  • Poznasz zalety topologii gwiazdy.

  • Zrozumiesz konieczność stosowania dodatkowych urządzeń w lokalnych sieciach komputerowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • metody aktywizujące.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie logują się na platformie i przypominają sobie najważniejsze informacje na temat topologii sieci komputerowych.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

  2. Chętna lub wybrana osoba podsumowuje najważniejsze informacje dotyczące topologii sieci komputerowych. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedź.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznaja się z sekcją „Przeczytaj”. Metodą burzy mózgów przygotowują mapę myśli z charakterystyką topologii gwiazdy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie oglądają animację, z której dowiedzą się, jaka jest różnica w działaniu przełącznika sieciowego i koncentratora.

  3. Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą wykorzystania topologii gwiazdy w domach i urzędach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wypisują kilka zalet i wad topologii rozszerzonej gwiazdy.

Wskazówki metodyczne:

  • Zajęcia dotyczące topologii sieciowych można przeprowadzić w ramach dwugodzinnego bloku warsztatowego.