Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Topologie sieci komputerowych: gwiazda
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest topologia gwiazdy i jak są zbudowane oparte na niej sieci komputerowe.
Poznasz zalety topologii gwiazdy.
Zrozumiesz konieczność stosowania dodatkowych urządzeń w lokalnych sieciach komputerowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie logują się na platformie i przypominają sobie najważniejsze informacje na temat topologii sieci komputerowych.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Chętna lub wybrana osoba podsumowuje najważniejsze informacje dotyczące topologii sieci komputerowych. W razie konieczności nauczyciel uzupełnia wypowiedź.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznaja się z sekcją „Przeczytaj”. Metodą burzy mózgów przygotowują mapę myśli z charakterystyką topologii gwiazdy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Animacja”. Uczniowie wspólnie oglądają animację, z której dowiedzą się, jaka jest różnica w działaniu przełącznika sieciowego i koncentratora.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑8 z sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą wykorzystania topologii gwiazdy w domach i urzędach.
Praca domowa:
Uczniowie wypisują kilka zalet i wad topologii rozszerzonej gwiazdy.
Wskazówki metodyczne:
Zajęcia dotyczące topologii sieciowych można przeprowadzić w ramach dwugodzinnego bloku warsztatowego.