SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Temat zajęć: Intensywne czy ekstensywne?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa 2

PODSTAWA PROGRAMOWA

X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie.

Uczeń:

1. charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje rolnictwo ekstensywne i intensywne,

  • poznaje podział rolnictwa intensywnego i ekstensywnego,

  • przyporządkowuje typ rolnictwa do regionu występowania.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended‑learning, grywalizacja

Formy zajęć: indywidualne, grupowe

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały dodatkowe: atlas i mapa rolnicza świata

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyjaśnia, jakie czynniki wpływają na podział na poszczególne typy rolnictwa.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z e‑materiału, nauczyciel charakteryzuje rolnictwo intensywne i ekstensywne, przedstawia podział rolnictwa ekstensywnego i intensywnego.

  • Korzystając z e‑materiału, uczniowie przyporządkowują typy rolnictwa do regionu występowania.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie grają w grę edukacyjną, w której określają na podstawie zdjęć i danych statystycznych, jaki typ rolnictwa występuje w danym kraju/regionie.

  • Nauczyciel monitoruje postępy uczniów w grze.

  • Grupa, która najszybciej wykona zadania w grze, wygrywa.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Praca domowa

  • Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Schemat zawarty w e‑materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Może być wykorzystany jako samodzielne multimedium. Temat zostaje zrealizowany w wypadku niewykorzystania multimedium bazowego. Multimedium można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy podczas lekcji: Podział rolnictwa ze względu na nakłady pracy, Główne regiony występowania poszczególnych typów rolnictwa na świecie,  (X.1 - poziom rozszerzony); Porównanie cech rolnictwa uprzemysłowionego i ekologicznego (X.2 - poziom rozszerzony).