Numer e‑materiału: 2.8.6.2

Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Gehen wir essen?/ Idziemy coś zjeść?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat lokali gastronomicznych i zamawiania dań w restauracji

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
5) życie prywatne (np. rodzina, znajomi i przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
6) składa życzenia i gratulacje, odpowiada na życzenia i gratulacje;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim.
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje popularne dania zamawiane w barach szybkiej obsługi;

  • używa zwrotów potrzebnych do zamówienia jedzenia;

  • opisuje współczesne lokale gastronomiczne i powody ich odwiedzania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • współpraca z kolegami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka obcego;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych oraz pozajęzykowych.

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście międzykulturowe;

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym, praca z materiałami wizualnymi, wyjaśnianie;

  • praktyczna – burza mózgów, dyskusja;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację wprowadzającą. Następnie zadaje uczniom pytania: Czy lubicie jeść na mieście? Co najczęściej jecie w lokalach gastronomicznych? Po krótkiej rozmowie nauczyciel poleca uczniom, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i prosi o opisanie ilustracji, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich, Auf dem Bild gibt es, Ich finde

b) Faza realizacyjna:

  • Każdy uczeń wyobraża sobie, że jest w nowym mieście i chce zjeść smaczne danie. Zadaniem uczniów jest napisanie na karteczkach trzech kryteriów wyboru restauracji, np. nicht zu teuer, traditionelle Küche, gute Atmosphäre. Uczniowie czytają tekst z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Podkreślają w tekście kryteria wyboru restauracji podane przez Adama. W parach prowadzą dyskusje na temat tego, które kryteria są ważne dla Adama, a które dla nich, nawiazując do wcześniej wypisanych na karteczkach kryteriów wyboru restauracji. Wybrani uczniowie prezentują wyniki pracy w parach.

  • Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie wykonują w parach dalsze polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa: dopasowują opisy potraw do zdjęć (Übung 2) oraz przyporządkowują potrawy do odpowiednich kategorii (Übung 3).

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy trzy przykłady zdań ze spójnikami da, weil oraz denn w części Przeczytaj:

    • Da für viele moderne Restaurants die Qualität der Speisen wichtig ist, sind die Speisekarten dort viel einfacher als in traditionellen Restaurants.

    • Ich esse manchmal nicht zu Hause, weil ich gerne neue Gerichte probiere.

    • Ich empfehle euch den cremigen Ricotta‑Polenta‑Kuchen, denn er ist leicht.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią dostrzec pewne związki między tymi zdaniami, i prosi ich o przeczytanie Tipp zur Grammatik. Następnie dokładnie omawia dane zagadnienie gramatyczne na forum klasy, podaje przy tym konkretne przykłady na tablicy i zadaje uczniom pytania, na które będą odpowiadać z zastosowaniem omawianych spójników.

  • Uczniowie w parach wykonują Übung 3 z części Mapa interaktywna (uzupełniają zdania odpowiednim spójnikiem) oraz Aufgabe 5 i 6 z części Sprawdź się (zaznaczają powody, dla których ludzie chodzą do restauracji, i wskazują odpowiednie spójniki w zdaniach).

  • Nauczyciel może zaproponować uczniom dodatkowe ćwiczenie o charakterze komunikacyjnym ukierunkowane na transfer wiedzy zdobytej z przeczytanego tekstu oraz dotyczącego gramatyki – uczniowie odpowiadają na zamieszczone w treści bloga pytanie Adama Was ist eure Meinung zu modernen Restaurants?, uzasadniają swoje zdanie za pomocą spójników da, weildenn. Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.

  • Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela zestaw karteczek, na których zapisane są nazwy lokali gastronomicznych występujących na mapie interaktywnej. Nauczyciel odtwarza dialogi. Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie dialogu do właściwego lokalu gastronomicznego. Sprawdzenie poprawności zadania następuje podczas kolejnego odtworzenia dialogów wraz z krótkim opisem każdego lokalu gastronomicznego.

  • Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie wykonują zadania z części Mapa interaktywna: samodzielnie łączą wyrazy w pary (Übung 1), a w parach wskazują odpowiednie wyrazy w zdaniach (Übung 2).

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenia w części Sprawdź się, które służą utrwaleniu słownictwa oraz struktur zawartych w tekście i mapie interaktywnej. Samodzielnie rozwiązują krzyżówkę (Aufgabe 1), uzupełniają tekst na podstawie zdjęcia (Aufgabe 3) i zaznaczają odpowiednie wyrazy (Aufgabe 4), a w parach ustalają kolejność wypowiedzi w dialogu (Aufgabe 2) oraz wyjaśniają, dlaczego ludzie jedzą poza domem (Aufgabe 7).

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Mein Lieblingsrestaurant i prosi uczniów, aby w parach zapisali pod nim swoje skojarzenia. Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat wypisanych pojęć i zadaje im pytania, np.: Warum ist XYZ dein Lieblingsrestaurant? Welche Gerichte werden dort serviert? Wie sieht dieses Restaurant aus? Byłby to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które uczniowie pisemnie wykonają w domu.

  • Nauczyciel pyta: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Oczekuje od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które okazały się z jakiegoś powodu ważne, przydatne dla nich.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się: formułują wpis na blog o polecanej restauracji w ich okolicy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej:

  • przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa z omawianego zakresu tematycznego poprzez przeprowadzenie burzy mózgów pod hasłami Essen zu Hause oraz Essen in der Stadt;

  • w trakcie lekcji: uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe grupy, każda grupa opracowuje listę zalet i wad spożywania posiłków w jednym z lokali gastronomicznych przedstawionych na mapie interaktywnej;

  • po lekcji: uczniowie przeprowadzają wywiad z trzema osobami z grona rodziny/znajomych na temat ich ulubionych dań i miejsc, w których jedzą poza domem; mogą zapytać, dlaczego te osoby lubią wymienione miejsca, jakie są ich ulubione dania, czy mają jakieś szczególne wymagania dotyczące jedzenia i obsługi w restauracjach; dane z wywiadów przedstawiane są w formie prezentacji multimedialnej.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec