Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Robert Wróbel, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jak zbudowana jest cząsteczka azanu (amoniaku)?
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
6) klasyfikuje wodorki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy i obojętny); projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny wodorku; wnioskuje o charakterze chemicznym wodorku na podstawie wyników doświadczenia; pisze odpowiednie równania reakcji potwierdzające charakter chemiczny wodorków; opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje, jak zbudowana jest cząsteczka azanu;
wyjaśnia właściwości azanu wynikające z budowy cząsteczki;
analizuje budowę cząsteczki azanu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
animacja;
sketchnotka;
technika termometr.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Jakiego znanego związku dotyczy nazwa azan”?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują na kartkach i gromadzą w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: „Do jakiej grupy związków należy amoniak i jak jest zbudowana jego cząsteczka”?
Faza realizacyjna:
Powrót do fazy wstępnej. Uczniowie analizują treści w e‑materiale dotyczące budowy amoniaku, konfrontują swoje wcześniejsze wypowiedzi z obecną informacją. Na forum klasy uczniowie dyskutują i dopowiadają nowe informacje na temat budowy, których nie podali w fazie wstępnej.
Nauczyciel poleca uczniom pracę w parach z animacją, przedstawiającą budowę amoniaku na poziomie mikroświata, zawartą w e‑materiale. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zawarte w medium ćwiczenia.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie do dyskusji: Jakie właściwości wynikają z budowy cząsteczki azanu?
Uczniowie przygotowują samodzielnie sketchnotkę w zeszycie. Chętni uczniowie prezentują swoje efekty na forum klasy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel stosuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów. Uczniowie na skali temperatury zaznaczają kolorowymi karteczkami, w jakim stopniu opanowali zagadnienia wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. Jeżeli ze skali będzie wynikał niski poziom temperatury, uczniowie zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wymień sześć zastosowań azanu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Model 3D/Animacja może być wykorzystana w celu przedstawienia uczniom budowy cząsteczki azanu. Uczniowie nieobecni na lekcji mogą medium wykorzystać do samokształcenia i uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje narzędzie do oceny stopnia opanowania wiadomości i umiejętności z zastosowaniem termometru przez uczniów oraz małe samoprzylepne kolorowe karteczki do robienia cen (cenki) dla uczniów.
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Czym jest azan?
Jak zbudowana jest cząsteczka azanu?
Jakie właściwości ma cząsteczka azanu?