Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wykresy giełdowe w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dobierzesz odpowiednie dane do wykresu giełdowego.
Przećwiczysz umiejętność formatowania wykresu giełdowego.
Zaprezentujesz przykładowe dane, używając wykresu giełdowego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie znajdują informacje na temat notowań akcji spółek na GPW w Warszawie. Ustalają, na czym polega analiza techniczna i jak wykresy mogą pomóc w analizie danych. Mogą przygotować przykłady użycia tego wykresu giełdowego.
Faza wstępna:
Uczniowie prezentują przygotowane w domu przykłady wykresów giełdowych. Omawiają ustalenia poczynione podczas pracy przed lekcją.
Nauczyciel podaje temat zajęć, wprowadza uczniów w tematykę lekcji. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Następnie w parach wykonują poszczególne kroki dotyczące tworzenia i formatowania wykresu (na bazie pobranego pliku). Po zakończonej pracy wymieniają się informacjami, czy wszystko było dla nich jasne, czy któraś z czynności okazała się problematyczna.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 1. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje odpowiedź, a nauczyciel weryfikuje jej poprawność.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 6 w sekcji „Sprawdź się”. Pierwszy uczeń, który skończy swoją pracę, podnosi rękę i od tej pory pozostali uczniowie mają minutę na zakończenie pracy. Po upływie ustalonego czasu następuje sprawdzenie odpowiedzi na forum klasy.
Ćwiczenia 7–8 uczniowie wykonują w parach. Nauczyciel kontroluje wskazywane przez uczniów odpowiedzi. Następnie uczniowie na forum klasy dyskutują, porównując swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu ćwiczenia 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Prezentacja multimedialna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.
Materiał lekcyjny można skorelować z lekcją z podstaw przedsiębiorczości (praca projektowa), na której uczniowie poznają działanie giełdy.