Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.12.2
Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Intelligentes Haus – so möchte ich wohnen! / Inteligentny dom – tak chcę mieszkać!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność nazywania sprzętów i czynności wykonywanych w domu
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia czynności porządkowe wykonywane w domu;
podaje przykłady czynności, które zleca innym;
wyjaśnia, do czego służą sprzęty domowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez zajmowanie się aktualnymi tematami (inteligentny dom).
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań;
pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;
wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.
Metody i formy nauczania:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
podejście komunikacyjne;
aktywizująca – multimedium (ilustracja interaktywna);
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
słownik internetowy.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat inteligentnych domów.
Nauczyciel zapisuje na tablicy Geräte zu Hause i prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: sprzęty domowe, propozycje zapisuje na tablicy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst i jednocześnie go słuchają, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: wskazują, które informacje są zgodne z jego treścią, a które nie (Übung 1), oraz uzupełniają zdania (Übung 2).
W Übung 3 klasa odkrywa znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej z czasownikiem lassen. Nauczyciel naprowadza uczniów na znaczenie czasownika lassen w tym użyciu poprzez pytania i prezentację przykładów. Pyta uczniów: Schneidest du dir deine Haare selbst? Gdy uczeń odpowie Nein, nauczyciel odpowiada: Ja, du lässt deine Haare schneiden. Das macht ein Friseur oder eine Friseurin, nicht du persönlich. Zapisuje to zdanie jako przykład i zadaje klasie kilka podobnych pytań (np. Reparierst du dein Fahrrad / Computer selbst? Änderst du deine Kleider selbst?).
Uczniowie rozwiązują zadania w części Ilustracja interaktywna: przyporządkowują nazwy sprzętów domowych do pomieszczeń (Übung 1), uzupełniają zdania nazwami sprzętów (Übung 2) oraz dopasowują funkcje urządzeń do ich nazw (Übung 3). Ćwiczenia przybliżają klasę do zrealizowania celów lekcji: opisywanie, jak działają sprzęty domowe, oraz nazywanie czynności domowych.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych/wylosowanych uczniów, by opowiedzieli krótko, jakie czynności wykonują w domu. Następnie poleca im, by połączyli się w pary (lub podzielili na małe grupy). Informuje, że zadaniem uczniów będzie wymyślenie, co robią omawiane na lekcji sprzęty w inteligentnym domu. Nauczyciel zachęca uczniów do tego, by puścili wodze fantazji. Daje określony czas (np. 5 minut) na wykonanie tego zadania.
Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie napisanie, które czynności oddaliby do zrobienia komuś innemu. (To wstęp do Aufgabe 8, które pisemnie będzie do zrobienia w domu).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Oczekuje od uczniów podania wyrazów i struktur, które okazały się szczególnie ważne, przydatne dla nich.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: zapoznanie z tematem i nowym słownictwem;
w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0