Numer e‑materiału: 2.7.12.2

Imię i nazwisko autora: Martyna Mroczka

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Intelligentes Haus – so möchte ich wohnen! / Inteligentny dom – tak chcę mieszkać!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność nazywania sprzętów i czynności wykonywanych w domu

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie, przedstawia opinie innych osób;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
7) wyraża uczucia i emocje;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
12) wyraża prośbę oraz zgodę lub odmowę spełnienia prośby;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia czynności porządkowe wykonywane w domu;

  • podaje przykłady czynności, które zleca innym;

  • wyjaśnia, do czego służą sprzęty domowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • sam decyduje, o czym będzie pisał podczas lekcji;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności poprzez zajmowanie się aktualnymi tematami (inteligentny dom).

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • ćwiczenie wymowy, pisowni, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie ze sobą fragmentów zdań;

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu poprzez przechodzenie na język ojczysty;

  • wykorzystywanie wskazówek pozajęzykowych;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;

  • tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca ze źródłem drukowanym;

  • podejście komunikacyjne;

  • aktywizująca – multimedium (ilustracja interaktywna);

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • słownik internetowy.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…” na temat inteligentnych domów.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy Geräte zu Hause i prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu: sprzęty domowe, propozycje zapisuje na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają tekst i jednocześnie go słuchają, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.

  • Uczniowie wykonują polecenia do tekstu: wskazują, które informacje są zgodne z jego treścią, a które nie (Übung 1), oraz uzupełniają zdania (Übung 2).

  • Übung 3 klasa odkrywa znaczenia nowo poznanej konstrukcji gramatycznej z czasownikiem lassen. Nauczyciel naprowadza uczniów na znaczenie czasownika lassen w tym użyciu poprzez pytania i prezentację przykładów. Pyta uczniów: Schneidest du dir deine Haare selbst? Gdy uczeń odpowie Nein, nauczyciel odpowiada: Ja, du lässt deine Haare schneiden. Das macht ein Friseur oder eine Friseurin, nicht du persönlich. Zapisuje to zdanie jako przykład i zadaje klasie kilka podobnych pytań (np. Reparierst du dein Fahrrad / Computer selbst? Änderst du deine Kleider selbst?).

  • Uczniowie rozwiązują zadania w części Ilustracja interaktywna: przyporządkowują nazwy sprzętów domowych do pomieszczeń (Übung 1), uzupełniają zdania nazwami sprzętów (Übung 2) oraz dopasowują funkcje urządzeń do ich nazw (Übung 3). Ćwiczenia przybliżają klasę do zrealizowania celów lekcji: opisywanie, jak działają sprzęty domowe, oraz nazywanie czynności domowych.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel prosi wybranych/wylosowanych uczniów, by opowiedzieli krótko, jakie czynności wykonują w domu. Następnie poleca im, by połączyli się w pary (lub podzielili na małe grupy). Informuje, że zadaniem uczniów będzie wymyślenie, co robią omawiane na lekcji sprzęty w inteligentnym domu. Nauczyciel zachęca uczniów do tego, by puścili wodze fantazji. Daje określony czas (np. 5 minut) na wykonanie tego zadania.

  • Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie napisanie, które czynności oddaliby do zrobienia komuś innemu. (To wstęp do Aufgabe 8, które pisemnie będzie do zrobienia w domu).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Oczekuje od uczniów podania wyrazów i struktur, które okazały się szczególnie ważne, przydatne dla nich.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 8 z części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: zapoznanie z tematem i nowym słownictwem;

  • w trakcie lekcji: rozwijanie umiejętności czytania i słuchania ze zrozumieniem;

  • po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego, praca nad wymową.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec