Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Czynniki przyrodnicze lokalizacji przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje czynniki przyrodnicze lokalizacji przemysłu,

  • wskazuje na mapie przykłady zakładów przemysłowych uzależnionych od określonych czynników przyrodniczych,

  • ocenia znaczenie czynników przyrodniczych w lokalizacji różnych gałęzi i branż przemysłu.

Strategie: konektywizm

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub/i tablety z dostępem do internetu), mapa świata, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza świata, PWE, Warszawa 2005.

  • Fierla I. (red.), Geografia gospodarcza Polski: praca zbiorowa, PWE, Warszawa 2001.

  • Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie stanu klasy, sprawdzenie obecności).

  • Dialog z uczniami mający na celu podsumowanie wiadomości na temat miejsca przemysłu w gospodarce narodowej i ustalenie przykładów działalności przemysłowej.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat definicji i podziału czynników lokalizacji przemysłu. W tym celu może posłużyć się wstępem i fragmentem bloku głównego e‑materiału wyświetlonego na tablicy interaktywnej. Prezentuje i omawia on schemat obrazujący ten podział.

  • Następnie nauczyciel prosi, żeby uczniowie samodzielnie przy pomocy tabletów (lub komputerów) zapoznali się z informacjami i grafikami dotyczącymi poszczególnych przyrodniczych czynników lokalizacji przemysłu. Jeżeli szkoła nie dysponuje takim sprzętem, wówczas materiał może zostać wyświetlony na tablicy interaktywnej i przeanalizowany wspólnie z całym zespołem klasowym.

  • W kolejnym etapie lekcji następuje dyskusja między uczniami (której moderatorem jest nauczyciel) na temat informacji, z którymi się wcześniej zapoznali. Nauczyciel czuwa nad merytorycznym przebiegiem zadania, weryfikuje informacje oraz wyjaśnia wszelkie zaistniałe wątpliwości.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia nr 1 z bloku głównego e‑materiału. Grafikę do tego polecenia może zaprezentować na tablicy interaktywnej.

  • Po zakończonym zadaniu nauczyciel wyświetla na tablicy ćwiczenia z bloku ćwiczeń interaktywnych. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują ćwiczenia od 1 do 5.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym. Każdy z uczniów samodzielnie analizuje je i wykonuje do niego polecenie. Po zakończonym zadaniu następuje wspólna dyskusja nad propozycjami odpowiedzi na to polecenie.

  • Po zakończonym zadaniu wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują ćwiczenia od 6 do 8 z bloku ćwiczeń interaktywnych. W tym celu uczniowie mogą posłużyć się mapą przemysłu na świecie zamieszczoną w atlasie geograficznym.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie przez nauczyciela pytań mających na celu usystematyzowanie zdobytych wiadomości. Ponadto nauczyciel prosi uczniów o udzielenie odpowiedzi na pytanie, co im się najbardziej podobało podczas lekcji.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Wypisz w zeszycie kilka innych niż omówione w e‑materiale zakłady przemysłowe na świecie, których lokalizacja jest uzależniona od różnych czynników przyrodniczych. Obiekty te zaznacz na mapie konturowej świata zaczerpniętej na przykład z internetu.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended‑learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Nauczyciel może wyświetlić multimedium bazowe na tablicy interaktywnej, jak również uczniowie mogą je przeanalizować na tabletach. Może ono być wykorzystane również w fazie podsumowującej lekcji.