Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.13.2
Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Ein nachhaltiges Picknick? Eine super Idee! / Ekologicznie zorganizowany piknik? Superpomysł!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat proekologicznego pikniku
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni, czym jest proekologiczny piknik;
opisze, jak zorganizować ekologicznie piknik;
napisze wiadomość do koleżanki/kolegi o ekologicznym pikniku.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (animacja).
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć uczniowie czytają tekst w części Wprowadzenie. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Często bierzecie udział w wydarzeniach kulturalnych? Jeżeli tak, to w jakich? A jeżeli nie, to dlaczego? Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz das Picknick i prosi uczniów o wypisanie znanych słówek w języku niemieckim, które są związane z piknikiem, w celu powtórzenia słownictwa.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 z części Przeczytaj w celu utrwalenia nowego słownictwa.
Uczniowie oglądają animację, a następnie utrwalają słownictwo prezentowane w animacji, łącząc zdjęcie z właściwym podpisem (Übung 1), dopasowując słowa do właściwej grupy (Übung 2) oraz uzupełniając zdania właściwym wyrazem (Übung 3).
W celu przygotowania uczniów do wyjaśnienia pojęcia proekologiczny piknik uczniowie wpisują słowa w języku niemieckim w krzyżówce (Aufgabe 1), łączą zdjęcia z właściwym podpisem (Aufgabe 2) oraz przyporządkowują rzeczowniki do właściwego rodzajnika (Aufgabe 4).
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i przygotowują wypowiedź ustną o tym, jak wygląda proekologiczny piknik i co można/należy na takim pikniku robić. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej przydatne zwroty: Beim nachhaltigen Picknick sollte man …/Man muss … benutzen/mitnehmen/wegwerfen./Mehrwegprodukte, wie …/Einwegprodukte, wie …
Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 8 z części Sprawdź się: wskazują zdanie pasujące do ilustracji i piszą wiadomość do przyjaciółki/przyjaciela, w której informują o ekologicznym pikniku.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;
w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z animacji do dyskusji proekologicznym pikniku;
po lekcji: przygotowanie fiszek wyrazowo‑obrazkowych dotyczących proekologicznych zachowań.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0