Numer e‑materiału: 2.6.13.2

Imię i nazwisko autora: Karolina Aksamska

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Ein nachhaltiges Picknick? Eine super Idee! / Ekologicznie zorganizowany piknik? Superpomysł!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat proekologicznego pikniku

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
13) świat przyrody (np. pogoda, pory roku, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
5) opisuje upodobania;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśni, czym jest proekologiczny piknik;

  • opisze, jak zorganizować ekologicznie piknik;

  • napisze wiadomość do koleżanki/kolegi o ekologicznym pikniku.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;

  • odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie znajomości języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;

  • praktyczna – metoda aktywizująca, dyskusja;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja).

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Na początku zajęć uczniowie czytają tekst w części Wprowadzenie. Następnie nauczyciel pyta uczniów: Często bierzecie udział w wydarzeniach kulturalnych? Jeżeli tak, to w jakich? A jeżeli nie, to dlaczego? Nauczyciel zapisuje na tablicy wyraz das Picknick i prosi uczniów o wypisanie znanych słówek w języku niemieckim, które są związane z piknikiem, w celu powtórzenia słownictwa.

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie czytają wypowiedzi na forum w części Przeczytaj. Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy są prawdziwe czy fałszywe. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdania z Übung 3 z części Przeczytaj i prosi chętnych uczniów o podchodzenie do tablicy i połączenie odpowiednich fragmentów. Uczniowie wykonują w parach Übung 2 z części Przeczytaj w celu utrwalenia nowego słownictwa.

  • Uczniowie oglądają animację, a następnie utrwalają słownictwo prezentowane w animacji, łącząc zdjęcie z właściwym podpisem (Übung 1), dopasowując słowa do właściwej grupy (Übung 2) oraz uzupełniając zdania właściwym wyrazem (Übung 3).

  • W celu przygotowania uczniów do wyjaśnienia pojęcia proekologiczny piknik uczniowie wpisują słowa w języku niemieckim w krzyżówce (Aufgabe 1), łączą zdjęcia z właściwym podpisem (Aufgabe 2) oraz przyporządkowują rzeczowniki do właściwego rodzajnika (Aufgabe 4).

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie dobierają się w pary i przygotowują wypowiedź ustną o tym, jak wygląda proekologiczny piknik i co można/należy na takim pikniku robić. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej przydatne zwroty: Beim nachhaltigen Picknick sollte man …/Man muss … benutzen/mitnehmen/wegwerfen./Mehrwegprodukte, wie …/Einwegprodukte, wie …

  • Wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 6 oraz 8 z części Sprawdź się: wskazują zdanie pasujące do ilustracji i piszą wiadomość do przyjaciółki/przyjaciela, w której informują o ekologicznym pikniku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z animacją i zachęca ich do sprawdzenia nowych wyrażeń w słowniku; jeśli uczniowie zapoznają się z nowym słownictwem wcześniej, będą mogli brać pełniejszy udział w lekcji i efektywniej pracować;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie przykładów z animacji do dyskusji proekologicznym pikniku;

  • po lekcji: przygotowanie fiszek wyrazowo‑obrazkowych dotyczących proekologicznych zachowań.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec