Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jarosław Krakowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Co to są półprzewodniki |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; VII. Prąd elektryczny. Uczeń: 2) rozróżnia metale i półprzewodniki: omawia zależność oporu od temperatury dla metali i półprzewodników. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych; 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; VIII. Prąd elektryczny. Uczeń: 1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe). |
Metody nauczania: | wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca zespołowa |
Środki dydaktyczne: | tablice fizyczne, internet, zestawy zadań. |
Materiały pomocnicze: | rzutnik |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Pytania nauczyciela: Jakie znacie właściwości półprzewodników i czym różnią się od przewodników prądu i izolatorów? Oczekiwane odpowiedzi z ewentualnym naprowadzeniem nauczyciela: różnorodne zastosowania w elektronice, gorzej przewodzą prąd elektryczny niż metale, ale lepiej niż izolatory. | |
Faza realizacyjna: | |
Pytanie nauczyciela: Jakie znacie wielkości fizyczne opisujące właściwości elektryczne materii? Uczniowie powinni wymienić opór elektryczny właściwy, a przy ewentualnej pomocy nauczyciela energetyczną przerwę wzbronioną, koncentrację nośników i ich ruchliwość. Nauczyciel omawia podział materiałów ze względu na opór elektryczny właściwy i energetyczną przerwę wzbronioną, zwracając uwagę, że jako półprzewodniki stosuje się materiały o dosyć szerokim zakresie tych wielkości. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 4, 5 z części „Sprawdź się” w celu zweryfikowania ich wiedzy. | |
Praca domowa: | |
Zadania 3, 6, 7, 8 w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być zastosowany przez uczniów przy powtórzeniu wiadomości lub na początku lekcji w celu sprowokowania uczniów do dyskusji. |