Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Marta Hilgier, Zuzanna Kościuk
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Let’s Celebrate! / Świętujmy!
Grupa docelowa: klasa 6 szkoły podstawowej
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V
Treść nauczania – cele szczegółowe: I.5, I.9, II.2, II.5, II.6, III.1, III.4, III.5 III.7, V.1, V.2, V.7, V.8, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze świętowaniem.
Uczeń umie opowiadać o uroczystościach i okazjach do celebrowania.
Uczeń potrafi wypowiadać się w formie ustnej i pisemnej na temat zwyczajów kultywowanych w Polsce i na świecie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat uroczystości obchodzonych w różnych krajach.
Uczeń rozwija wiedzę na temat technik uważności.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat zwyczajów celebrowanych na świecie.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk, skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem/prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: Do you like celebrating? What events do you celebrate? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie wyświetla zdjęcie What’s your reason to celebrate today? (Przeczytaj) i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie pod zdjęciem.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ich tłumaczeniami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst czytanki i w parach grupują elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Uzasadniają je cytatami z tekstu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Przeczytaj) i prosi uczniów, żeby wybrali odpowiednią odpowiedź. Podnoszą kciuk w górę i mówią: Yes, it’s true lub opuszczają kciuk i mówią: No, it’s false. Następnie, uzasadniają wybory powołując się na odpowiedni fragment tekstu. Nauczyciel zaznacza odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają luki w Exercise 4 (Przeczytaj). Prezentują odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną.
Uczniowie pracują w parach i odpowiadają na pytania: Which celebration from the text do you like the most? Why? Which celebration do you not like? Why? Następnie ochotnicy prezentują swoje opinie i opinie kolegów/koleżanek na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją uczniowie łączą obrazki z wyrazami w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna).
Nauczyciel wyświetla prezentację na tablicy, a uczniowie oglądają po czym wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Odpowiedzi prezentują na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie oglądają prezentację ponownie i rozwiązują krzyżówkę w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Nanoszą rozwiązanie na tablicę multimedialną.
Uczniowie na urządzeniach mobilnych przeciągają wyrazy w luki w zdaniach w Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Porównują odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozmawiają w parach. Każdy opisuje wybraną przez siebie okazję do świętowania zgodnie z poleceniem z Exercise 5 (Prezentacja multimedialna): Can you think of any other celebration? What does it look like? Ochotnicy prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno lub dwa ćwiczenia spośród Exercise 1–7 (Sprawdź się). Pozostałe ćwiczenia z sekcji mogą zostać wykorzystane przez nauczyciela w ramach sprawdzianu.
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
Write an email to a friend from England about the festival you would like to go to.
write what day it is;
explain what the tradition of this day is;
describe how people celebrate this special day.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, uczniowie tworzą po jednym slajdzie na temat ulubionego święta/ ulubionej okazji. Wysyłają slajd nauczycielowi, który składa slajdy uczniów w prezentację. Na kolejnej lekcji nauczyciel wyświetla prezentację, a kolejne osoby prezentują swoje prace.