Autorki e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Black Lives Matter Movement / Ruch Black Lives Matter

Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: I.14, III.4, V.2, V.3, V.6, V.7, VII.4, VIII.2 VIII.3, IX.1, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K6] kompetencje obywatelskie

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące ruchów walczących o równouprawnienie i równego traktowania wszystkich ludzi.

  2. Uczeń umie opisać cele ruchu Black Lives Matter.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail, w którym wyjaśnia genezę ruchu Black Lives Matter i wyraża opinię na temat jego działań.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z równouprawnieniem oraz genezą i misją ruchu Black Lives Matter.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na tematy związane z równouprawnieniem oraz genezą i misją ruchu Black Lives Matter.

  3. Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w życie publiczne.

  4. Uczeń kształtuje postawę tolerancji i szacunku dla ludzi.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. kognitywizm

  2. podejście komunikacyjne

  3. podejście humanistyczne

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJ:I

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające grupę młodych osób w trakcie demonstracji i pyta: What are the people in the photo protesting against? Dodatkowo uczniowie mogą podać jak największą liczbę wyrażeń związanych z sytuacją na zdjęciu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Wskazana przez nauczyciela osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie w parach interpretują cytat.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Every Life Matters i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a później uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi mogą przećwiczyć w parach słownictwo z zadania: uczeń A podaje wyrażenie, zadaniem ucznia B jest wyjaśnić to wyrażenie po angielsku. Uczniowie zamieniają się rolami.

  3. Uczniowie realizują Exercise 4 (Przeczytaj). Po sprawdzeniu odpowiedzi wyszukują w tekście kontekst, w jakim wystąpiły wyrażenia z zadania. Mogą ułożyć własne zdania.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Wskazane przez nauczyciela osoby odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  5. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna).

  6. Uczniowie grają w grę edukacyjną. Następnie i wykonują Exercise 23 (Gra edukacyjna). Porównują odpowiedzi w parach, a wskazane osoby wykonują zadania na tablicy multimedialnej.

  7. Uczniowie realizują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Wskazane przez nauczyciela osoby odczytują prace na forum klasy.

    Alternatywnie: Uczniowie realizują zadania jako dyskusję w parach i przedstawiają rezultaty dyskusji na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują ustnie w małych grupach lub w formie ogólnoklasowej dyskusji Exercise 7 (Sprawdź się).

Praca domowa:

  1. Uczniowie realizują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

You have recently watched a documentary about the Black Lives Matter movement. Write an email to your friend to share your findings. In your email:

-inform how the name of the movement was created;

  • present two cases of police brutality towards black people and their impact on African Americans;

  • explain the goals of the BLM (Black Lives Matter) activists;

  • express your opinion about the situation of people of colour in the USA.

Your email should be 100–150 words long.