Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: W jakich minerałach występuje cynk i jak można go otrzymać?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne;

7) wykonuje obliczenia dotyczące praw chemicznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia minerały zawierające cynk i ich wzory;

  • porównuje metodę pirometalurgiczną z hydrometalurgiczną otrzymywania cynku;

  • oblicza, ile tlenu wydziela się w trakcie elektrolizy siarczanu cynku.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • pogadanka;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • grafika interaktywna;

  • kieszeń i szuflada;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w parach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami/smartfony/tablety z dostępem do Internetu;

  • podręczniki tradycyjne

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/pisak.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pytania nauczyciela: Z czego zbudowane są baterie (np. ogniwa Leclanchégo)?

Faza realizacyjna:

  1. Jeśli burza mózgów była dla uczniów problematyczna, nauczyciel może posłużyć się załącznikiem ilustrującym skład baterii ZnCu, bądź poprosić uczniów o rozłożenie baterii i sprawdzenie jej zawartości. W efekcie obydwu zamierzonych dróg pada odpowiedź, że baterie zawierają cynk. Schemat baterii alkalicznej (ogniwa Leclanchégo) oraz schemat ogniwa ZnCu:

R1cnCDIFCAI0c

Pierwsza ilustracja przedstawia schemat budowy ogniwa Leclanchégo. Składa się ono z anody cynkowej, oznaczonej minusem, zanurzonej w nasyconym roztworze chlorku amonu, salmiaku, oraz katody, oznaczonej plusem, składającej się z elektrody grafitowej otoczonej sproszkowanym tlenkiem manganu(<math aria‑label="cztery">IV) z węglem, które to z kolei otacza porowate wypełnienie. Druga ilustracja przedstawia ogniwo miedziowo‑cynkowe. Na schemacie są dwie zlewki. W zlewce po lewej stronie jest anoda z cynku, w zlewce po prawej stronie katoda miedziana. W zlewce po lewej stronie jest roztwór <math aria‑label="zet n S O indeks dolny, cztery, koniec indeksu dolnego">ZnSO4, po prawej stronie w zlewce jest roztwór CuSO4. Kationy miedzi z roztworu przechodzą na blaszkę. Kationy cynku przechodzą z blaszki do roztworu. Elektrony przepływają od anody do katody. Naczynia są połączone kluczem elektrolitycznym. Nad kluczem jest woltomierz.

Plik PDF o rozmiarze 4.67 MB w języku polskim
  1. Następnie nauczyciel pyta uczniów czy znane są im minerały zawierające cynk? Jeśli nie są w stanie wyczerpać odpowiedzi proszeni są o zapoznanie się z tym fragmentem w części „Przeczytaj” e‑materiału. Po czym mają za zadanie dopasować wylosowane u nauczyciela zdjęcia do nazw minerałów zapisanych na tablicy.

  2. Następnie nauczyciel w formie schematów z e‑materiału na tablicy multimedialnej wyświetla etapy dwóch metod pozyskiwania cynku z rud. A uczniowie mają za zadanie nazwać kolejne etapy według odpowiedniej kolejności i przyporządkować do odpowiedniej metody (pirometalurgicznej i hydrometalurgicznej). Grafika interaktywna może zostać w tym celu wykorzystana przez uczniów.

  3. Uczniowie w parach mają za zadanie obliczyć, ile cynku można odzyskać z zużytego opakowania baterii. Muszą w tym celu poddać obróbce mechanicznej baterie i rozdzielić je na elementy budowy. Dla porównania mają za zadanie porównać baterię zużytą i nową.

  4. Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Kieszeń i szuflada. Nauczyciel rozdaje uczniom sklerotki. Prowadzący zajęcia rysuje na tablicy kieszeń, a obok niej zapisuje: „Co zabieram ze sobą?”. Tutaj uczeń ma wpisać to, co wyniósł z zajęć, co do niego szczególnie przemówiło, co się spodobało lub co mu się przyda w przyszłości. Poniżej nauczyciel rysuje szufladę i białą plamę. Obok szuflady zapisuje: „Co mi się nie przyda?”, a obok białej plamy: „Czego zabrakło?”. Poniższe rysunki uczeń wypełnia sklerotkami z zapisanymi krótkimi zdaniami, równoważnikami zdań lub kluczowymi słowami. Jest to okazja także do analizy przebiegu zajęć i szybkiej powtórki.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe...

  • Co było łatwe, a co trudne...

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co mnie zaskoczyło...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  1. Chętni/wybrani uczniowie podsumowują zajęcia.

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie wad i zalet obydwu metod otrzymywania cynku.

  2. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafika interaktywna może być wykorzystana przez uczniów do samodzielnej nauki w domu.

Materiały pomocnicze:

Nauczyciel przygotowuje:

  • zdjęcia minerałów zawierających cynk;

  • baterie nowe i zużyte;

  • sklerotki.