Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Franciszkańska postawa i symbolika w Kwiatkach św. Franciszka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
zanalizuje dwie opowieści o św. Franciszku z Asyżu w celu wyjaśnienia obecnych w nich symboli;
wyjaśni powód wygłaszania przez św. Franciszka z Asyżu kazań do zwierząt;
dokona streszczenia jednej z opowieści o św. Franciszku z Asyżu;
zrobi mapę myśli poświęconą dwóm typom świętości propagowanym w średniowieczu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel informuje uczniów, że św. Franciszek to patron Włoch, Asyżu i Bazylei. Opiekuje się też ekologami, robotnikami, tapicerami, więźniami i ubogimi oraz kupcami, harcerzami i hodowcami ptactwa domowego. Poza tym patronuje kilku zakonom: albertynom, franciszkanom, kapucynom, bernardynkom, kapucynkom, klaryskom itd.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”. Omawiają drogę św. Franciszka do ewangelicznego Boga. Następnie przechodzą do sekcji „Mapa myśli” i zapoznają się z multimedium. W parach układają plan wystąpienia na temat: „Chrześcijańskie źródła postawy franciszkańskiej”. Chętne osoby przedstawiają swoje prace.
Nauczyciel informuje uczniów, że Świętego Franciszka przedstawia się dziś m.in. jako prekursora postawy ekologicznej. Prosi uczestników zajęć o napisanie krótkiego tekstu, w którym wyrażą swoją opinię na temat takiego postrzegania św. Franciszka. Mogą pracować w kilkuosobowych grupach.
Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1‑4. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 5‑9. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wskazują najważniejsze wartości, jakimi kierował się święty Franciszek.
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Napisz liczące co najmniej 400 słów wypracowanie na temat: „Czy idee franciszkanizmu mogą być atrakcyjne także dzisiaj?”.
Materiały pomocnicze:
Andre Vauchez, Święty, [w:] Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, tłum. M. Radożycka‑Paoletti, Warszawa 2000.
Jacques Le Goff, Święty Franciszek z Asyżu, tłum. J. Guze, Warszawa 2001.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.