Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Opis funkcji za pomocą tabelki – przykłady
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje za pomocą tabelki funkcję zapisaną za pomocą wzoru, słownie, wykresu, grafu lub zbioru par uporządkowanych
opisuje funkcje różnymi sposobami, gdy funkcja opisana jest za pomocą tabelki
decyduje o wyborze sposobu przedstawiania funkcji w zależności od jej rodzaju
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie, podzieleni na grupy, tworzą mapy myśli zawierające poznane dotychczas wiadomości dotyczące funkcji.
Wykonane schematy umieszczają w widocznym miejscu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, podzieleni na sześć grup, analizują przykłady zamieszczone w sekcji „Przeczytaj”.
Grupa 1 i 4 analizuje przykład 1 i 2.
Grupa 2 i 5 analizuje przykład 3 i 4.
Grupa 3 i 6 analizuje przykład 5 i 6.
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele poszczególnych grup przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Wspólnie uzgadniają wnioski.
Uczniowie oglądają animację i wykonują polecenia umieszczone poniżej animacji. Odpowiadają na pytanie postawione w animacji. Weryfikują pomysły i formułują wnioski.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak stosowanie tabelki do opisywania funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Praca domowa dla chętnych:
Odszukaj, w dostępnych źródłach, informacji na temat prawidłowej masy ciała człowieka w zależności od wzrostu i zebrane informacje przedstaw w postaci tabelki.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.