Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Martyna Jakubowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Układ linii pola elektrycznego wokół przewodnika |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | nauczanie hybrydowe |
Formy zajęć: | symulacja/model 3D, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer dla każdego ucznia, długopis |
Materiały pomocnicze | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
W ramach pogadanki wstępnej, uczniowie przypominają, co to jest pole elektrostatyczne, przewodnik i elektroda. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”. Teraz nauczyciel może zainteresować uczniów praktycznymi zastosowaniami elektrostatyki. Tłumaczy, jak działa kserokopiarka, jak na aluminiowy bęben kopiarki, pokryty warstwą selenu, rozpylany jest ładunek dodatni. Selen ma bardzo interesujące własności – jest fotoprzewodnikiem, co oznacza, że w ciemności ma właściwości izolatora, natomiast pod wpływem ekspozycji na światło staje się przewodnikiem. W pierwszym etapie kopiowania bęben jest uziemiony, dlatego w obecności dodatnio naładowanej warstwy selenu cały ujemny ładunek odpływa z bębna do ziemi. Następnie obraz kopiowanego kształtu jest nanoszony na bęben. W obszarach, w których obraz jest jasny, selen staje się przewodzący i dodatni ładunek na bębnie zostaje zneutralizowany. W obszarach ciemnych nadmiarowy ładunek dodatni pozostaje, w ten sposób mamy utrwalony obraz kopiowanego kształtu. W trzecim etapie czarny (lub kolorowy) proszek obdarzony ładunkiem ujemnym, nazywany tonerem, jest rozpylany na powierzchnię bębna i przyciągany do dodatnio naładowanych obszarów na selenowej powierzchni bębna. Następnie kartka papieru, na której zgromadzono ładunek dodatni większy niż ten na bębnie kopiarki, jest przykładana do bębna za pomocą odpowiedniego zestawu rolek. Cząsteczki tonera są odrywane od bębna i przenoszone na papier. Teraz czas na uczniów, jakie jeszcze znają zastosowania elektrostatyki. Okazuje się, że zjawiska elektrostatyczne są powszechnie wykorzystywane w wielu praktycznych urządzeniach, nie tylko kserokopiarkach, ale też drukarkach laserowych i atramentowych oraz filtrach elektrostatycznych (np. w oczyszczaczach powietrza). | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie dzielą się na 4 grupy. | |
Praca domowa: | |
Nauczyciel wcześniej przygotuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów odnośnie zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy analogiczne do zadań, z którymi uczniowie mieli problemy. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości. |