Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Terapia genowa i jej zastosowanie

Grupa docelowa

Szkoła gimnazjalna, klasa 3

Szkoła ponadpodstawowa

Ogólny cel kształcenia

Uczeń potrafi wyjaśnić istotę terapii genowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  1. porozumiewanie się w języku ojczystym,

  2. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

  3. umiejętność uczenia się.

Cele operacyjne (szczegółowe)

Uczeń:

  • omawia początki terapii genowej;

  • ocenia przydatność stosowania terapii genowej w medycynie;

  • przedstawia przykłady zastosowania terapii genowej;

  • określa zagrożenie wynikające ze stosowania terapii genowej;

  • przedstawia wady i zalety stosowania terapii genowej u ludzi.

Metody / techniki kształcenia

  • metoda problemowa – odkrywcza

  • dyskusja

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • grupowa

  • zbiorowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Czynności organizacyjne.

  2. Przedstawienie celu zajęć. Nauczyciel rozdaje uczniom lub wyświetla na ekranie dane dotyczące częstości występowania chorób genetycznych w społeczeństwie. Następnie, przypominając uczniom postać Fryderyka Chopina oraz przedstawiając mukowiscydozę jako możliwą przyczynę jego śmierci, inicjuje dyskusję na temat znaczenia leczenia chorób wynikających z wad genetycznych. Z kolei nauczyciel zadaje uczniom pytania o sposoby powstawania wad genetycznych co pozwala na odświeżenie wiedzy z genetyki zdobytej na lekcjach wcześniejszych. Podsumowując dyskusję, nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji zapoznają się z metodami leczenia, które mogą przyczynić się do opanowania wielu nieuleczalnych i śmiertelnych chorób.

  3. Zapisanie tematu lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zaprasza uczniów na projekcję filmu pt. Terapia genowa i jej zastosowanie. Równocześnie informuje, że na podstawie filmu oraz wiadomości z podręcznika uczniowie będą mieli za zadanie przygotować w grupach odpowiedź na pytania wraz z argumentami, które uzasadnią tę odpowiedź:

    1. Jakie dotychczasowe odkrycia w genetyce uważacie za najważniejsze? Które z nich mogą być potencjalnie użyte przeciwko chorobom genetycznym?

    2. Czym jest terapia genowa?

    3. Jakie znaczenie może mieć terapia genowa w walce z nieuleczalnymi dziś chorobami?

    Pytania jeden z uczniów zapisuje na tablicy.

  2. Uczniowie oglądają film podzielony na bloki tematyczne.

    1. Istota i historia terapii genowej.

    2. Metody stosowane w terapii genowej.

    3. Rodzaje terapii genowej, jej cele i strategie.

    4. Współczesne znaczenie terapii genowej.

  3. Po zakończeniu każdego bloku nauczyciel wstrzymuje na chwilę projekcję filmu i zwraca się do uczniów z pytaniem, czego dotyczyła obejrzana przed chwilą część. Tematykę każdego bloku uczniowie zapisują hasłowo na tablicy. Nauczyciel omawiając z uczniami rodzaje terapii genowej wyjaśnia, że oprócz wspomnianych w fimie metod istnieje również terapia genowa polegająca na wprowadzeniu genów do komórek poprzez liposomy. Dzięki ich funkcji jako niewektorowych nośników genów znalazły zastosowanie w metodzie ex vivo. Nauczyciel omawia budowę liposomów oraz wpływ ich budowy na pełnioną funkcję w tej metodzie.

  4. Po zakończeniu projekcji filmu nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Następnie każda z grup, na podstawie obejrzanego filmu oraz podręcznika i innych tekstów źródłowych dostarczonych przez nauczyciela (http://laboratoria.net/artykul/12555.html, http://www.e‑biotechnologia.pl/Artykuly/Terapia‑genowa/, http://www.biotechnolog.pl/podstawy‑terapii‑genowej‑terapia‑genowa, oraz literatura podana w tych artykułach), przygotowuje na piśmie odpowiedź na jedno spośród postawionych przed projekcją filmu pytań. O ile istnieje taka możliwość techniczna, warto też wracać do odpowiednich fragmentów filmu.

  5. Po zakończeniu przygotowań uczniowie z poszczególnych grup prezentują na forum klasy swoje odpowiedzi, odpowiednio je argumentując. Odpowiedź każdej grupy wraz z argumentami zapisują na tablicy prezentujący uczniowie.

  6. Następnie, pod nadzorem nauczyciela, uczniowie całej klasy w dyskusji wypracowują jedną odpowiedź na każde pytanie oraz jego uzasadnienie. Treść tych odpowiedzi wraz z uzasadnieniami zapisują jako podsumowanie lekcji.

  7. Po zapisaniu przez uczniów podsumowania nauczyciel poleca im wykonanie zadań interaktywnych przygotowanych dla tego tematu. Następnie uczniowie, pod merytoryczną opieką nauczyciela, omawiają i wyjaśniają na forum klasy najtrudniejsze odpowiedzi z wykonanych zadań.

Faza podsumowująca

Nauczyciel poprzez krótkie odpowiedzi ustne weryfikuje wiedzę, jaką uczniowie przyswoili podczas lekcji.

Praca domowa

  1. Na podstawie dostępnych źródeł (literatury naukowej, czasopism, internetu i telewizji) przygotuj pisemnie odpowiedź na pytanie Dlaczego terapia genowa budzi wiele kontrowersji natury etycznej?

md9e57f116606ae6c_1

Metryczka

Tytuł

Terapia genowa i jej zastosowanie

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi

Terapia genowa

Przedmiot

Biologia

Etap edukacyjny

Szkoła gimnazjalna, klasa 3

Szkoła ponadpodstawowa

Podstawa programowa

Uczeń:

  • uczeń wyjaśnia istotę terapii genowej.

Nowa podstawa programowa

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę terapii genowej;

  • przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;

  • dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.

Kompetencje kluczowe

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:

  1. porozumiewanie się w języku ojczystym,

  2. kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,

  3. umiejętność uczenia się.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • omówia początki terapii genowej;

  • ocenienia przydatność stosowania terapii genowej w medycynie;

  • przedstawia przykłady zastosowania terapii genowej;

  • określa zagrożenia wynikające ze stosowania terapii genowej;

  • przedstawia wady i zalety stosowania terapii genowej u ludzi.

Powiązania z e‑podręcznikiem

http://www.epodreczniki.pl/reader/c/175203/v/45/t/student‑canon/m/iHLn3JLuiP