Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Kochankowie z Verona Beach, czyli współczesna wersja Romea i Julii w reżyserii Baza Luhrmanna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje, w jakim stopniu udało się reżyserowi dochować wierności dramatowi Szekspira;
scharakteryzuje sposób, w jaki sztuka Szekspira została w filmie Luhrmanna przeniesiona w realia współczesne;
oceni, czy adaptacja Baza Luhrmanna jest bardziej filmowa, czy teatralna.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie oglądają przed lekcją film „Romeo i Julia” - adaptację dramatu Williama Szekspira przeniesioną na ekran przez Baza Luhrmanna
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami na temat początkowych zapisów lekcji:
Czy „przepisywanie” klasycznych sztuk na współczesne realia sprawia, że tracą one swoje pierwotne znaczenia? Czy może zabieg ten pozwala je wydobyć?Uczniowie biorą udział w dyskusji - wyjaśniają, na czym polega niekonwencjonalność adaptacji klasycznego dzieła Williama Szekspira.
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel prosi uczniów, aby utworzyli czteroosobowe zespoły, które będą pracować metodą dramy w wyznaczonym czasie. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego zgodnie z tematem lekcji „Kochankowie z Verona Beach, czyli współczesna wersja Romea i Julii w reżyserii Baza Luhrmanna”. Uczniowie wcielą się w różne role np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym (może być ich dwóch), dziennikarza przeprowadzającego wywiad (może być ich dwóch), osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad (może być ich dwóch). Uczniowie muszą zaplanować i przygotować swoje wypowiedzi i zaaranżować przestrzeń sceniczną. Podczas przygotowania grupy będą mogły korzystać z internetu. Każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy, a po zakończonych prezentacjach uczniowie dzielą się wrażeniami i dyskutują. Nauczyciel też podsumowuje wykonaną przez poszczególne grupy pracę.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1 i 2 z sekcji „Audiobook”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Mapa myśli”: 1 i 2, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Na koniec prosi chętnego ucznia o podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Oceń, czy adaptacja Baza Luhrmanna jest bardziej filmowa czy teatralna.
Materiały pomocnicze:
Anna Dziedzic, Janina Pichalska, Elżbieta Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1992.
film Romeo i Julia w reż. Baza Luhrmanna
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.