Zgadnij, jakie to miasto

Numer e‑materiału: Temat 33
Autor e‑materiału: Justyna Myślińska
Tytuł e‑materiału: Zgadnij, jakie to miasto
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: Uczeń rozwija umiejętność rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, elementów kultury materialnej i duchowej poprzez poznanie największych miast Polski oraz ich charakterystycznych elementów.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
5) słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się, szczególnie w momencie wskazywania tej potrzeby przez drugą osobę.
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
4) pisze z pamięci i ze słuchu; przestrzega poprawności ortograficznej w wyrazach poznanych i opracowanych podczas zajęć;
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
1) podejmuje próby zapisu nowych, samodzielnie poznanych wyrazów i sprawdza poprawność ich zapisu, korzystając ze słownika ortograficznego;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
1) rysuje kredką, kredą, ołówkiem, patykiem (płaskim i okrągłym), piórem, węglem, mazakiem;
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
5) wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich;
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
2) wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych;
4) wymienia nazwę stolicy Polski i charakterystyczne obiekty, wyjaśnia znaczenie stolicy dla całego kraju, wskazuje na mapie jej położenie;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Słucha z uwagą audiobooka zawierającego zagadki na temat wybranych miast Polski.

  • Wymienia nazwy polskich miast, których dotyczyły zagadki zawarte w audiobooku.

  • Rysuje elementy charakterystyczne dla wybranego polskiego miasta.

  • Rozpoznaje poszczególne miasta Polski na podstawie ich zdjęć i opisów.

  • Określa prawdziwość zdań.

  • Zapisuje ciekawe informacje dotyczące jego rodzinnej miejscowości.

  • Wskazuje na mapie Polski wybrane miasta i swoją miejscowość.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.