Dla nauczyciela
Autor: Mirosław Zelent
Przedmiot: Informatyka
Temat: Integralność baz danych, etap I
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dowiesz się, czym jest integralność (spójność) zbioru danych oraz jakie kryteria decydują o jej zapewnieniu w systemie.
Zrozumiesz, z czego wynikają zagrożenia dla integralności zbioru informacji oraz jakie to może rodzić konsekwencje.
Poznasz przykładowe funkcje wykorzystywane w celu utrzymania integralności w systemie bazodanowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Integralność baz danych, etap I”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Schemat”. Aby łatwiej przyswoić informacje na temat integralności, uczniowie zapoznają się z informacjami, które ułatwią im zrozumienie odpowiedzi na następujące pytania:
Czym jest spójność danych?
Jakie kryteria decydują w praktyce o jej zapewnieniu?
Dlaczego integralność bywa zagrożona?
Jakimi metodami zapewnić spójność zbioru informacji?
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1‑8, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Uczniowie odpowiadają na pytania z sekcji „Wprowadzenie”:
o to znaczy, że dane mogą nie być spójne?
co sprawia, że zbiór informacji może ulec zniekształceniu?
jakie konsekwencje ma to dla ludzi i otaczającego ich świata?
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Schemat interaktywny” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.