Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Monika Ekert

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Where Is This Food From? / Skąd jest to jedzenie?

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.6, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 9, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń nazywa potrawy z wybranych krajów.

  2. Uczeń opisuje potrawy różnych kuchni.

  3. Uczeń mówi, jakiej potrawy najbardziej chciałby spróbować.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo dotyczące różnych potraw.

  2. Uczeń buduje świadomość różnorodności kulturowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem, wyjaśnienie)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (gra dydaktyczna, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje fotografie różnych potraw charakterystycznych dla różnych kuchni z całego świata.

Na początku zajęć nauczyciel pokazuje zdjęcia różnych dań i pyta uczniów, czy znają ich nazwy, czy wiedzą, z jakiego kraju pochodzą te dania, i czy kiedyś ich próbowali.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza nagrania z Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie powtarzają na głos nazwy krajów, a ochotnicy podchodzą do tablicy i przyczepiają obok flag zdjęcia potraw pochodząych z tych krajów.

  2. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  3. Nauczyciel wyświetla element Zwróć uwagę!, wskazuje pierwsze zdjęcie i odczytuje podpis do niego, a uczniowie powtarzają zdania. Tak samo robi z pozostałymi obrazkami. Następnie wybiera jedno z przygotowanych przez siebie zdjęć i analogicznie je opisuje, a uczniowie powtarzają po nauczycielu.

  4. Ochotnik głośno odczytuje kolejne początki zdań z Exercise 2 (Przeczytaj). Uczeń, który zna poprawne zakończenie zdania, podnosi rękę i je odczytuje, a ochotnik zaznacza odpowiedź na tablicy.

  5. Nauczyciel wyświetla Exercise 3 (Przeczytaj). Odczytuje kolejne zdania, robiąc pauzy w miejscach luk, a klasa chórem wypowiada zwrot, który tam pasuje.

  6. Uczniowie układają na tabletach puzzle z Exercise 1 (Katalog interaktywny). Nauczyciel pyta, jaka potrawa została pokazana na zdjęciu. Następnie prosi, żeby wstali ci uczniowie, którzy chcieliby spróbować tego dania.

  7. Nauczyciel prezentuje katalog interaktywny i odtwarza nagrania do niego. Następnie dzieli klasę na pięcioosobowe grupy. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie na arkuszu papieru opisu dodatkowego dania na wzór tych z ilustracji. Gotowe prace prezentowane są na forum klasy.

  8. Uczniowie wykonują w parach Exercise 2 (Katalog interaktywny). Ochotnicy podchodzą do tablicy i łączą zdania z obrazkami. Za każdym razem nauczyciel pyta resztę klasy, czy odpowiedź jest poprawna.

  9. Nauczyciel odczytuje pierwszy opis dania z Exercise 3 (Katalog interaktywny) i udaje, że zastanawia się, co to za potrawa. Osoba, która zna odpowiedź, zgłasza się i podaje nazwę, a nauczyciel zaznacza ją w ćwiczeniu.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania uczniowie stają po jednej stronie sali. Nauczyciel pokazuje zdjęcie z wybraną potrawą, opisuje jej skład i prosi uczniów, żeby podali nazwę dania. Następnie uczniowie, którzy chcieli spróbować tej potrawy, przebiegają na drugą stronę klasy. Pozostali zostają na miejscu.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Exercise 1–3 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.

Materiały pomocnicze: Fotografie różnych potraw charakterystycznych dla różnych kuchni z całego świata.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Nauczyciel wybiera kilka osób, którym wręcza karteczki z nazwami potraw opisanych w katalogu interaktywnym. Na kartkach są też zapisane trzy wyrazy, których nie można użyć podczas zabawy. Zadaniem wybranych uczniów jest tak opisać potrawę, żeby reszta klasy odgadła jej nazwę.

Uwaga: W opisie nie mogą się pojawić zakazane wyrazy.