Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Zasługi Galileusza dla rozwoju astronomii |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: Zakres rozszerzony IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | odwróconej klasy |
Metody nauczania: | klasowo - lekcyjna |
Formy zajęć: | prezentacje w „Power point” |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | e - materiał: „Zasługi Galileusza dla astronomii”, fragmenty z „Historii fizyki” A.K. Wróblewskiego |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali e- materiał „Zasługi Galileusza dla astronomii” oraz wysłuchali audiobooka. | |
Faza realizacyjna: | |
Cztery dwuosobowe zespoły przygotowują 7‑10 minutowe wystąpienia ilustrowane prezentacjami pod tytułem:
Uczniowie - prezenterzy pokazują prezentacje i jednocześnie komentują przedstawiane slajdy. W wystąpieniach chodzi o to, żeby pokazać, jak wzbogaciła się nasza wiedza o obiektach odkrytych przez Galileusza, ale jednocześnie pokazać, jak fundamentalne były to odkrycia. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel komentuje wystąpienia uczniów i wystawia oceny. | |
Praca domowa: | |
Przeanalizować grafikę interaktywną i odpowiedzieć na pytania aktywizujące w sposób szerszy niż jest to w materiale. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Audiobook może być odsłuchany na lekcji i być podstawą do dyskusji o odkryciach Galileusza i odkryciach we współczesnej astronomii. |