Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Anna Kaczorowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Zasługi Galileusza dla rozwoju astronomii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach;
16) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki.

III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
4) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu, przedstawia te informacje w różnej postaci.
17) przedstawia wybrane informacje z historii odkryć kluczowych dla rozwoju fizyki. I. Wymagania przekrojowe. 
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
9) opisuje budowę Układu Słonecznego i jego miejsce w Galaktyce; posługuje się pojęciami jednostki astronomicznej, roku świetlnego i parseka.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zapozna się z dokonaniami Galileusza;

  2. przeanalizuje znaczenie jego odkryć dla postępu astronomii;

  3. pozna współczesny stan wiedzy na temat: naszej Galaktyki, plam słonecznych, Księżyca i księżyców Jowisza.

Strategie nauczania:

odwróconej klasy

Metody nauczania:

klasowo - lekcyjna

Formy zajęć:

prezentacje w „Power point”

Środki dydaktyczne:

komputer z rzutnikiem

Materiały pomocnicze:

e - materiał: „Zasługi Galileusza dla astronomii”, fragmenty z „Historii fizyki” A.K. Wróblewskiego

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali e- materiał „Zasługi Galileusza dla astronomii” oraz wysłuchali audiobooka.

Faza realizacyjna:

Cztery dwuosobowe zespoły przygotowują 7‑10 minutowe wystąpienia ilustrowane prezentacjami pod tytułem:

  1. Co wiemy dziś o Drodze Mlecznej?

  2. Co wiemy dziś o powierzchni Księżyca?

  3. Co wiemy dziś o księżycach Jowisza?

  4. Co wiemy dziś o plamach słonecznych?

Uczniowie - prezenterzy pokazują prezentacje i jednocześnie komentują przedstawiane slajdy. W wystąpieniach chodzi o to, żeby pokazać, jak wzbogaciła się nasza wiedza o obiektach odkrytych przez Galileusza, ale jednocześnie pokazać, jak fundamentalne były to odkrycia.
Pozostali uczniowie robią notatki z lekcji.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel komentuje wystąpienia uczniów i wystawia oceny.

Praca domowa:

Przeanalizować grafikę interaktywną i odpowiedzieć na pytania aktywizujące w sposób szerszy niż jest to w materiale.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może być odsłuchany na lekcji i być podstawą do dyskusji o odkryciach Galileusza i odkryciach we współczesnej astronomii.