Autorka e‑materiału: Anna Lech

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Chores / Moje obowiązki

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.3, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2, V.4, VII.7

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z obowiązkami domowymi.

  2. Uczeń opisuje za pomocą konstrukcji have to/ don’t have to, need to/ don’t need to, co musi, a czego nie musi robić w domu.

  3. Uczeń opisuje, jak utrzymać porządek w pokoju i na biurku.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija postawę współodpowiedzialności za porządek w domu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat sposobów utrzymywania porządku w swoim otoczeniu.

  3. Uczeń rozwija motywację do dbania o własne otoczenie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z mapą pojęć, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdjęcie zabałaganionego pokoju (Przeczytaj) i pyta uczniów: What’s wrong with this room? What can you see in the picture? Uczniowie opisują ilustrację na forum klasy (Przeczytaj).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie czytają tekst ponownie i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je, powołując się na odpowiednie fragmenty tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Chętni uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną, a następnie rozmawiają w parach na temat tego, jak często wykonują czynności wymienione w ćwiczeniu: I make my bed once a week, I put/ don’t put laundry in the bin right away…

  4. Nauczyciel wyjaśnia zasadę użycia konstrukcji have to/ don’t have to według instrukcji w e‑materiale (Przeczytaj), a następnie prosi, by uczniowie uzupełnili Exercise 56 (Przeczytaj). Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  5. Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów samodzielnie przygotowuje listę pięciu pytań na temat obowiązków domowych, np. Do you have to do the laundry? Nauczyciel sprawdza poprawność pytań. Następnie uczniowie rozmawiają w parach i odpowiadają na pytania pełnymi zdaniami.

  6. Nauczyciel wyjaśnia zasadę need to/ don’t need to, po czym uczniowie uzupełniają Exercise 7, 89 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę multimedialną. Nauczyciel może poprosić o przetłumaczenie zdań z Exercise 9 (Przeczytaj) w celu dodatkowego sprawdzenia zrozumienia przez uczniów zasad używania need to/ don’t need to.

  7. Każdy z uczniów przygotowuje jedno pytanie z konstrukcją need to, po czym uczniowie przeprowadzają ankietę ogólnoklasową. Na koniec każdy relacjonuje, ile osób ile osób w klasie odpowiedziało na jego pytanie twierdząco, a ile osób przecząco. Nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy. (Jeżeli w klasie jest wielu uczniów, można zmienić format ankiety na wywiady z kilkoma osobami i zrelacjonowanie odpowiedzi, np.: Marta doesn’t need to work).

  8. W ramach przygotowania do pracy z mapą pojęć uczniowie wykonują Exercise 1 (Mapa pojęć). Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie analizują mapę pojęć, a następnie wykonują Exercise 2 (Mapa pojęć). Uczniowie sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  10. Odwołując się do słownictwa z mapy pojęć, uczniowie uzupełniają Exercise 34 (Mapa pojęć).

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie grają w parach w memoExercise 1 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy.

  3. Uczniowie, pracując w parach, rozmawiają i odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się).

  • What duties do you have to do at home?

  • Think about a person you know. What does he/she have to do at home?

  • What do you need to do this week?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2, 3, 56 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You read an article about a summer camp. Write an email to your friend and:

  • describe the duties you have to and don’t have to do during the camp;

  • write what you need to take with you;

  • invite your friend to the camp.

Your email should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Mapa pojęć z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą listę 6–8 pytań ze słownictwem z mapy pojęć, spośród których przynajmniej 4 powinny zawierać konstrukcję have to/need to. Każdy z uczniów zapisuje pytania w domu, a na kolejnej lekcji zadaje je koledze/koleżance z pary.