Numer e‑materiału: 3.2.6.3

Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Das sagt deine Lieblingsfrucht über dich aus/ To mówi o tobie twój ulubiony owoc

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wyrażania swojej opinii i argumentowania.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe – w tym diety, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
6) układa informacje w określonym porządku;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
3) określa kontekst wypowiedzi (np. nadawcę, odbiorcę, formę tekstu, czas, miejsce, sytuację);
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
8) odróżnia informacje o faktach od opinii;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
5) opisuje upodobania;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
9) wyraża pewność, przypuszczenie, wątpliwości dotyczące zdarzeń z teraźniejszości i przyszłości;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  2. kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  3. kompetencje cyfrowe,

  4. kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje owoce i potrafi je nazwać;

  • wymienia zalety spożywania owoców;

  • wyraża swoje zdanie i przedstawia argumenty na temat związku cech charakteru ze spożywaniem konkretnych gatunków owoców.

Cele motywacyjne:

  • dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego, a innymi przedmiotami szkolnymi,

  • samodzielnie pracuje nad językiem,

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach,

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata,

  • uczy się sztuki przemawiania i argumentowania,

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się

strategie pamięciowe:

  • stosowanie mnemotechnik do zapamiętywania nowych wyrazów i ich znaczeń – używanie obrazu i dźwięku obok słów (używanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);

strategie kognitywne:

  • stosowanie technik generatywnych do uświadamiania sobie struktury języka – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;

  • stosowanie technik strukturalnych – wybierania najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

strategie kompensacyjne:

  • odgadywanie znaczenia wyrazów i struktur w tekstach słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);

  • pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;

strategie społeczne:

  • zadawanie pytań osobom o oczekiwanych większych umiejętnościach językowych (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów),

  • współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem przygotowanym na potrzeby e‑materiału, wyjaśnienie;

  • aktywizującaa: metoda LdL, burza mózgów;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • plenum,

  • praca grupowa,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • nazwy owoców z katalogu,

  • zdjęcia owoców z katalogu,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium: katalog interaktywny,

  • zestaw zadań interaktywnych.

Przebieg lekcji

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na zdjęcie otwierające i zadaje pytania wprowadzające w temat lekcji, np. Wo kaufst du Obst? Welche Obstsorten magst du? Warum magst du diese Frucht? Następnie nauczyciel pokazuje uczniom zdjęcia owoców z katalogu i pyta o ich skojarzenia. Nauczyciel pyta: Womit verbindest du diese Obstsorte? Wie kannst du diese Frucht beschreiben? (burza mózgów).

b) Faza realizacyjna

  • Materiał z części Przeczytaj Beerenobst – das gesündeste Obst doskonale nadaje się do wykorzystania metody LdL (nauka poprzez nauczanie). Nauczyciel wyznacza ucznia/uczniów, którzy poprowadzą za niego fragment/fragmenty lekcji. Wcześniej nauczyciel omawia z danym uczniem/danymi uczniami metody i formy pracy, jakie należy zastosować. Wybrani uczniowie prezentują tekst źródłowy, wyjaśniają nieznane zwroty, pojęcia. Przygotowują pytania lub quiz do tekstu. Następnie inicjują krótką dyskusję na ten temat i proszą uczniów, by podzielili się swoimi doświadczeniami odnośnie spożywania owoców jagodowych. Uczniowie zapisują na tablicy pytania, na które odpowiadać będą ich koledzy/koleżanki, np. Wie findest du den Geschmack von Beeren? Welche Gerichte oder Produkte mit Beeren kennst du? Welche Wirkung haben Beeren auf deine Gesundheit? Chętni uczniowie odpowiadają na pytania.

  • Następnie uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu Przeczytaj i rozwiązują Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie uzupełniają śródtytuły, określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, które są prawdziwe, a które fałszywe.

  • W kolejnej części lekcji uczniowie dobierają się w pary. W parach zapoznają się z treścią katalogu interaktywnego Das sagt deine Lieblingsfrucht über dich aus, a następnie wspólnie analizują go. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznli się także z ciekawostkami o prezentowanych owocach.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia treści Multimedium, wykorzystując do tego Übung 1‑3 w tej części. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią katalogu interaktywnego, porządkują je, dopasowują poszczególne elementy do siebie, poznają słownictwo. Jako pomoc dla uczniów nauczyciel przygotowuje fiszki z trudnymi wyrazami/zwrotami, które występują w katalogu. Nauczyciel rozkłada je na ławce. Każda fiszka odwrócona jest tak, że widać hasło w języku niemieckim. Uczeń, który ma problem ze zrozumieniem danego wyrazu, może wyszukać go wśród fiszek i sprawdzić znaczenie. Jeśli danego wyrazu nie ma w przygotowanym zbiorze, uczeń pyta nauczyciela, a ten dopisuje na osobnej fiszce hasło, o które pytał uczeń i dokłada je do zestawu.

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3‑osobowe grupy. Każda grupa losuje planszę z wydrukowanym zdjęciem owocu. Zadaniem grupy jest przygotowanie się do zareklamowania danego owocu kolegom/koleżankom z klasy i przedstawienie argumentów przemawiających za jego spożywaniem. Uczniowie mogą zapisywać na wydrukowanych planszach główne wyrazy, których będą używać podczas prezentacji. Następnie przedstawiciel każdej grupy przedstawia w formie wypowiedzi ustnej na forum opis owocu. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie wypowiadają się kolejno i nazywają swoje ulubione owoce, wyrażając jednocześnie opinię, czy dostrzegają powiązanie pomiędzy ulubionym owocem a swoimi cechami charakteru. Uczniowie argumentują swoje zdanie. Rundę wypowiedzi może zacząć nauczyciel, a następnie poprosić uczniów o podobny schemat wypowiedzi. Ich mag Orangen, denn sie sind säftig. Orangen muss man schälen und dazu braucht man viel Geduld. Ich bin auch geduldig. So wie ich Orangen sorfältig schäle, so tue ich viele Sachen mit Sorgfalt.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapisanie (anonimowo) na karteczce swojego komentarza do zdania: Das hat mir heute zu denken gegeben ... Zbiera karteczki i na kolejnej lekcji odczytuje na forum klasy komentarze uczniów.

d) Praca domowa:

Uczeń wypowiada się pisemnie ma następujący temat: Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że nasze preferencje żywieniowe, mogą zdradzać informacje o naszej osobowości? Uczeń uzasadnia swoją opinię i podaje przykłady (Aufgabe 7 część Sprawdź się)

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego

  • Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem lub powtórzenie słownictwa. Nauczyciel może wykorzystać zdjęcia z katalogu lub ciekawostki o owocach do wprowadzenia w temat lekcji.

  • W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Uczniowie w parach poszerzają wiadomości z katalogu interaktywnego o informacje dotyczące zawartości odżywczych danych owoców, zastosowania ich w diecie, w kosmetykach, medycynie. Każda para losuje jeden owoc i przygotowuje informacje, przedstawia je i zawiesza na tablicy. W ten sposób na tablicy powstaje katalog uzupełniający informacje z Multimedium.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako interaktywna forma notatki z lekcji. Informacje zawarte w katalogu uczniowie mogą wykorzystać do pracy nad innym zagadnieniem, np. przygotowując plakat na temat zdrowego odżywiania, wegetarianizmu, pór roku. Uczeń może przygotować ciekawe przepisy kulinarne na dania, których składnikiem są owoce opisane w katalogu.

Wykaz źródeł: