Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz podmiejski i rezydencjalny

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III

Podstawa programowa

XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.

Uczeń:

1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice);

2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia cechy krajobrazu podmiejskiego,

  • opisuje rodzaj zabudowy mieszkaniowej w strefie podmiejskiej,

  • wskazuje czynniki wpływające na kształtowanie się podmiejskiego krajobrazu.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wstępna

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie.

  • Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.

  • Uczniowie przystępują do pracy w parach. Nauczyciel przydziela każdej dwójce wybrany obszar (np. kompleks pałacowy w Mosznej, tereny sypialne pod Krakowem etc.). Uczniowie mają za zadanie wyszukać w internecie informacje na temat przydzielonego obszaru, nazwać jego typ i wskazać na jego funkcje.

  • Wskazane przez nauczyciela pary prezentują swoje opracowania. W trakcie nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia omawianego obszaru. Pozostali uczniowie oceniają poprawność wnioskowania swoich koleżanek i kolegów, w razie potrzeby dodają cechy, które nie zostały wymienione.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez rozwiązanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Znajdź najbliższy twojego miejsca zamieszkania obszar podmiejski/rezydencjonalny. Nazwij jego typ i wymień funkcje tego terenu. Jak myślisz, potrzeby jakiej grupy ludzi spełnia on najlepiej (seniorzy, rodziny z dziećmi, pracownicy zagranicznych koncernów etc.)?

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Uczeń może posiłkować się filmem podczas wykonywania pracy domowej. Materiał znajdzie swoje zastosowanie również podczas innych lekcji dotyczących urbanizacji i suburbanizacji oraz podczas powtórzenia materiału z całego działu.