Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Krajobrazy Polski: krajobraz podmiejski i rezydencjalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
Podstawa programowa
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno‑łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice);
2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia cechy krajobrazu podmiejskiego,
opisuje rodzaj zabudowy mieszkaniowej w strefie podmiejskiej,
wskazuje czynniki wpływające na kształtowanie się podmiejskiego krajobrazu.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z filmem edukacyjnym. Podczas oglądania wykonują notatki w zeszycie.
Nauczyciel sprawdza zrozumienie materiału przez uczniów.
Uczniowie przystępują do pracy w parach. Nauczyciel przydziela każdej dwójce wybrany obszar (np. kompleks pałacowy w Mosznej, tereny sypialne pod Krakowem etc.). Uczniowie mają za zadanie wyszukać w internecie informacje na temat przydzielonego obszaru, nazwać jego typ i wskazać na jego funkcje.
Wskazane przez nauczyciela pary prezentują swoje opracowania. W trakcie nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcia omawianego obszaru. Pozostali uczniowie oceniają poprawność wnioskowania swoich koleżanek i kolegów, w razie potrzeby dodają cechy, które nie zostały wymienione.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji poprzez rozwiązanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Znajdź najbliższy twojego miejsca zamieszkania obszar podmiejski/rezydencjonalny. Nazwij jego typ i wymień funkcje tego terenu. Jak myślisz, potrzeby jakiej grupy ludzi spełnia on najlepiej (seniorzy, rodziny z dziećmi, pracownicy zagranicznych koncernów etc.)?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Uczeń może posiłkować się filmem podczas wykonywania pracy domowej. Materiał znajdzie swoje zastosowanie również podczas innych lekcji dotyczących urbanizacji i suburbanizacji oraz podczas powtórzenia materiału z całego działu.