Numer e‑materiału: Temat 123
Autor e‑materiału: Justyna Orłowska
Tytuł e‑materiału: Polska noblistka Maria Skłodowska-Curie
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie sylwetki polskiej noblistki - Marii Skłodowskiej-Curie – uczeń rozwija umiejętność rozumienia faktów historycznych oraz pojęć i symboli z nimi związanych, takich jak rodzina, naród, ojczyzna.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4) wyszukuje w tekstach fragmenty według niego najpiękniejsze, najważniejsze, trudne do zrozumienia lub określone przez nauczyciela;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
5 Osiągnięcia w zakresie kształcenia językowego. Uczeń:
6) łączy wyrazy w wypowiedzenia i poprawnie formułuje zdanie pojedyncze i zdanie złożone;
III. Edukacja społeczna
2 Osiągnięcia w zakresie orientacji w czasie historycznym. Uczeń:
7) opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach: królowa Jadwiga, król Stefan Batory, astronom Mikołaj Kopernik, noblistka Maria Skłodowska‑Curie, alpinistka Wanda Rutkiewicz, papież Jan Paweł II, nauczycielka – cichociemna gen. Elżbieta Zawacka „Zo”.
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Rozwiązuje zadania interaktywne dotyczące życia Marii Skłodowskiej-Curie.

  • Czyta fragment opowiadania.

  • Wyszukuje wskazany fragment tekstu i czyta go na głos.

  • Ocenia prawdziwość zdań dotyczących noblistki.

  • Dopasowuje podpisy do zdjęć Skłodowskiej.

  • Uzupełnia tekst o Skłodowskiej podanymi wyrazami.

  • Wymienia cechy charakteryzujące postać noblistki.

  • Pisze w zeszycie listę pytań, które chciałby zadać noblistce.

  • Uzupełnia podpisy na drzewie genealogicznym Marii Skłodowskiej-Curie na podstawie podanego opisu.

  • Rysuje drzewo genealogiczne swojej rodziny.

  • Łączy zdania właściwymi spójnikami, zachowując ich logiczny sens.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje cyfrowe.