Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Barbara Lenartowicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Elementy Układu Słonecznego

Grupa docelowa: czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata.

Uczeń:

1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego.

3) przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny.

5) kształtuje wyobrażenie o ogromie i złożoności Wszechświata, obserwując ciała niebieskie na zdjęciach i mapach kosmosu, prowadzi obserwacje gwiazdozbiorów nieba północnego, dostrzega piękno i harmonię Wszechświata oraz Ziemi widzianej z kosmosu.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia i charakteryzuje elementy Układu Słonecznego,

  • potrafi zaklasyfikować obiekty astronomiczne,

  • porównuje cechy ciał niebieskich tworzących Układ Słoneczny,

  • korzysta z fotografii i filmów w celu pozyskania i przetworzenia informacji.

Strategie nauczania: konstruktywizm

Metody nauczania: burza mózgów, mini‑wykład, film edukacyjny, sesja plakatowa

Formy zajęć: praca w grupach, zbiorowa

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze: karta pracy

RwjBZJQxlGqtA

Pobierz załącznik

Karta pracy do pobrania
Plik PDF o rozmiarze 2.30 MB w języku polskim

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wykonuje czynności organizacyjne: powitanie, sprawdzenie listy obecności. Podaje temat i cele lekcji. Prosi uczniów o przypomnienie najważniejszych wiadomości o powstaniu i budowie Wszechświata oraz cech galaktyki Mlecznej Drogi.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z rodzajami ciał niebieskich tworzących Układ Słoneczny.

  • Następnie wyświetla film z e‑materiału pt.: Układ Słoneczny. Prosi uczniów o zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy poszczególnych ciał niebieskich. Dzieli klasę na sześć pięcioosobowych grup. Rozdaje arkusze papieru i kredki. Zadaniem każdej grupy będzie graficzne przedstawienie Układu Słonecznego i stworzenie plakatu. Na plakacie uczniowie mogą przedstawić rozmieszczenie ciał niebieskich oraz wprowadzić tekst prezentujący najważniejsze ich cechy, których nie da się przedstawić graficznie.

  • Następnie nauczyciel rozpoczyna sesję plakatową. Eksponuje wszystkie plakaty i prosi uczniów o obejrzenie ich i postawienie znaku plusa na tym plakacie, który najbardziej precyzyjnie przedstawia Układ Słoneczny i zawiera najwięcej informacji o różnych ciałach niebieskich. Nie można wybrać plakatu, który wykonała własna grupa.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel prosi o wskazanie cech różniących poszczególne ciała niebieskie.

  • Uczniowie utrwalają wiedzę przez wykonanie ćwiczeń z e‑materiału.

Praca domowa

Na podstawie dostępnych źródeł informacji wyjaśnij, dlaczego życie nie rozwinęło się na Marsie i Wenus.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film o Układzie Słonecznym może być zaprezentowany na początku fazy realizacyjnej lekcji i stanowić podstawę do rozmowy dydaktycznej prowadzanej przez nauczyciela na temat budowy Układu Słonecznego lub wykonania indywidualnej karty pracy.