Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.2.4
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Womit beschäftigt sich ein Kopfgärtner? Welche Uniform hat ein Tellertaxi?/Czym zajmuje się fryzjer? Jaki uniform nosi kelner?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat zawodów i ich atrybutów.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
wymienia potoczne nazwy typowych zawodów;
opisuje zakres obowiązków i elementy wyposażenia wybranych zawodów;
rozpoznaje zawód po stroju lub charakterystycznym dla niego atrybucie.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, np. czego dotyczy opis w katalogu, jeśli rozpoznajemy tylko niektóre wyrazy z języka niemieckiego);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu przez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
plenum,
praca w parach,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop, z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium: katalog interaktywny,
flipcharty,
wydrukowane zdjęcia z zawodami,
zestaw zadań interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje hasła typu Tellertaxi, Brötcheningenieur i prosi uczniów o rozszyfrowanie, jakie zawody są w ten sposób określane. Uczniowie wymieniają swoje propozycje, skojarzenia oraz argumentują swoje hipotezy. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treścią tekstu we wprowadzeniu i inicjuje krótką rozmowę na temat innych potocznych określeń zawodów. Nauczyciel prosi uczniów o wymianę doświadczeń i wiedzy na ten temat (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Spitznamen für Berufe, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. W razie trudności nauczyciel wspiera ich w tym zadaniu, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Następnie uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 1‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu, pracują ze słownictwem.
W tej części nauczyciel może zainicjować krótką rozmowę, która będzie stanowiła podsumowanie pracy z tekstem źródłowym. Może np. poprosić o odpowiedź na kilka prostych pytań dotyczących treści tekstu lub może wykorzystać Übung 4 w części Przeczytaj, by skłonić uczniów do kreatywnego myślenia.
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela 2‑3 wydrukowane zdjęcia z zawodami, które są opisane w katalogu interaktywnym. Zadaniem każdej grupy jest zapisanie na zdjęciach wyrazów, które pasują do danego zdjęcia i można ich użyć przy opisie danego zawodu. Następnie grupy wymieniają się zdjęciami i dopisują do propozycji koleżanek/kolegów kolejne wyrazy. Nauczyciel zbiera zdjęcia i wybiera uczniów, którzy odczytają na forum klasy zestawy wyrazów. W ten sposób uczniowie zostają przygotowani do pracy z multimedium (katalogiem interaktywnym).
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z multimedium Berufe am Outfit erkennen (katalog interaktywny) i analizują jego treść.
Uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści katalogu, wykonując polecenia dotyczące multimedium – porządkują informacje, dopasowują poszczególne elementy do siebie, pracują ze słownictwem.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda grupa losuje jeden zawód, który będzie opisywać na podstawie katalogu oraz wcześniej przygotowanego zestawu wyrazów. Nauczyciel rozdaje flipcharty oraz wylosowane przez grupę zdjęcie z zestawem wyrazów. Uczniowie w grupach zapisują na flipchartach zdania, którymi mogą opisać dany zawód. Następnie przedstawiciel grupy prezentuje je na forum klasy, opowiadając na ich podstawie o danym zawodzie.
W ramach podsumowania pracy z katalogiem nauczyciel może poprosić uczniów o krótkie podsumowanie, np. czego wcześniej nie wiedzieli o tych zawodach lub elementach stroju czy wyposażenia, który z zawodów posiada najbardziej rozbudowane wyposażenie/strój i dlaczego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, np. Hast du etwas Neues erfahren? Was war das? Welche Kleidungsstücke oder Ausrüstung findest du besonders wichtig/unbequem/komisch? Welcher Beruf aus dem Katalog scheint dir am schwierigsten zu sein? Następnie uczniowie wykonują zestaw zadań interaktywnych (Aufgabe 1‑5 w części Sprawdź się), utrwalając i sprawdzając znajomość poznanych struktur leksykalnych.
c) Faza podsumowująca
Ćwiczeniem podsumowującym może być także wyświetlanie przez nauczyciela różnych atrybutów i elementów stroju, a wskazany uczeń ma je nazwać, określić zawód i uzasadnić swoją odpowiedź.
Praca domowa
Uczeń opisuje zawód przedstawiony na zdjęciu oraz czynności, które się w danym zawodzie wykonuje (Aufgabe 7 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego
Przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie tematem, wykorzystanie zdjęć z katalogu do powtórzenia słownictwa związanego z zawodami. Uczniowie na podstawie głównych ilustracji mogą samodzielnie stworzyć słownik, potrzebny ich zdaniem do opisania tych ilustracji.
W trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych. Na podstawie opisów poszczególnych zawodów uczniowie mogą w parach układać dialogi na temat wyboru poszczególnych zawodów lub pracy w danym zawodzie. Innym pomysłem może być przeprowadzenie dyktanda na podstawie transkrypcji dołączonej do katalogu, w czasie którego uczniowie wpisują brakujące wyrazy w luki.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako forma wirtualnej notatki z lekcji. Katalog może być wykorzystany także w innej lekcji, np. dotyczącej tematu Odzież, Moda.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0