Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Pitagorejczycy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz idee pitagorejczyków, które wpłynęły na kształtowanie się obrazu wszechświata i myśli chrześcijaństwa.
Przemyślisz, jak opisywanie świata w kategoriach liczbowych wpłynęło na rozwój nauki.
Ocenisz znaczenie działalności Pitagorasa dla jego współczesnych.
Rozważysz, czy poglądom pitagorejczyków bliżej było do filozofii, czy do religii.
Cele operacyjne. Uczeń:
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Pitagorejczycy”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz z treścią filmu z wykładem dr. Tomasza Mazura. Przygotowują również odpowiedź na pytanie zawarte w poleceniu 1 w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Sprawdza ich odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu nr 1: Co stanowiło dla pitagorejczyków arché wszechświata? Jakie znaczenie dla filozofii Związku Pitagorejskiego miało uznanie tego za arché?
Faza realizacyjna:
Uczniowie, na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją, opracowują w parach dowody, realizując polecenie: Udowodnij, że teorię duszy pitagorejczyków możemy opisać jako dualistyczną.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytuje polecenie: Wysłuchaj audiobooka i zapisz własnymi słowami, czym dla autora tekstu jest mądrość. Jakie – według Jamblicha – są zasługi Pitagorasa? Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.
Praca z drugim multimedium. Uczniowie pracują indywidualnie, przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń załączonych do filmu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Czy dostrzegasz jakieś podobieństwa między Pitagorasem a innymi postaciami historycznymi, np. twórcami różnych doktryn filozoficznych czy religijnych? Zapisz notatkę na ten temat. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Materiały pomocnicze:
Gajda‑Krynicka J., Pitagorejczycy, Warszawa 1996.
Jamblich, O życiu pitagorejskim, Wrocław 1993.
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.