Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Pitagorejczycy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Wybrane problemy filozofii.
1. Koncepcje uprawiania filozofii. Uczeń rozróżnia i charakteryzuje następujące koncepcje filozofii:
1) koncepcja klasyczna i neoklasyczna (w tym neotomistyczna i fenomenologiczna) – poszukiwanie ostatecznych podstaw rzeczywistości, poznania i wartości;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz idee pitagorejczyków, które wpłynęły na kształtowanie się obrazu wszechświata i myśli chrześcijaństwa.

  • Przemyślisz, jak opisywanie świata w kategoriach liczbowych wpłynęło na rozwój nauki.

  • Ocenisz znaczenie działalności Pitagorasa dla jego współczesnych.

  • Rozważysz, czy poglądom pitagorejczyków bliżej było do filozofii, czy do religii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;

  • identyfikuje różne problemy, stanowiska i nurty filozoficzne na przykładach pytań i twierdzeń filozofów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Pitagorejczycy”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj” oraz z treścią filmu z wykładem dr. Tomasza Mazura. Przygotowują również odpowiedź na pytanie zawarte w poleceniu 1 w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Sprawdza ich odpowiedzi na pytania zawarte w poleceniu nr 1: Co stanowiło dla pitagorejczyków arché wszechświata? Jakie znaczenie dla filozofii Związku Pitagorejskiego miało uznanie tego za arché?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją, opracowują w parach dowody, realizując polecenie: Udowodnij, że teorię duszy pitagorejczyków możemy opisać jako dualistyczną.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”, a następnie odczytuje polecenie: Wysłuchaj audiobooka i zapisz własnymi słowami, czym dla autora tekstu jest mądrość. Jakie – według Jamblicha – są zasługi Pitagorasa? Uczniowie pracują w parach, analizując treść zadania, dyskutując i zapisując wnioski. Wybrane grupy omawiają swoje rozwiązanie i spostrzeżenia na forum klasy.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie pracują indywidualnie, przygotowując odpowiedzi do poleceń i ćwiczeń załączonych do filmu. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Czy dostrzegasz jakieś podobieństwa między Pitagorasem a innymi postaciami historycznymi, np. twórcami różnych doktryn filozoficznych czy religijnych? Zapisz notatkę na ten temat. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Materiały pomocnicze:

  • Gajda‑Krynicka J., Pitagorejczycy, Warszawa 1996.

  • Jamblich, O życiu pitagorejskim, Wrocław 1993.

  • Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.